HML326 Tıbbi Etik

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HML326
Ad Tıbbi Etik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Tıbbi Etik dersi sağlıkla ilgili çağdaş konulara eleştirel bir yaklaşım sağlamaya çalışmakta, tıp etiği ile ilgili spesifik noktaları vurgulamaktadır. Öğrencilerin tıp etiği ile ilgili konulara bilimsel bakış kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Tıp Etiğine ait kavramların analizi, tıp etiği ilkeleri doğrultusunda sağlık çalışanlarının etik karar verme süreçleri ve bu süreçleri etkileyen dinamikler örneklerle incelenmesi hedeflenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders notları ve slaytları

Notlar

Çağdaş Tıp Etiği, Ayşegül Demirhan Erdemir, Öztan Öncel, Şahin Aksoy. 2003. İstanbul. Nobel Tıp Kitapevleri. Etik Konulardan Seçmeler. Gülşen Terakye. Ayşe Ferda Ocakçı. 2013. İstanbul Tıp Kitabevi. Çağdaş Hemşirelikte Etik. Şule Ecevit Alpar. Nefise Bahçecik. Ükke Karabacak.2013. 3. baskı. İstanbul Medikal Yayıncılık. Hemşirelik Tarihi Deontoloji Etik. Ayla Ünsal. Akademi Basın Yayıncılık. 2021. İstanbul. Türk Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Araştırmaları Yıllığı. Arın Amal, Hanzade Doğan, Fatih Selami Mahmutoğlu. 2011-2012-2013. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci etik kavramını bilir.
ÖÇ02 Etik karar verme becerisini kazanır
ÖÇ03 Araştırma etiğini bilir ve uygular.
ÖÇ04 Hemşirelik rol ve işlevlerinde temel insan hakları ve hasta haklarına ilişkin yasal ve etik davranışlar sergiler.
ÖÇ05 Etik ve hemşirelik etiğine ilişkin temel kavramları, ahlaki kuralları ve değer sistemlerini tanımlar
ÖÇ06 Hemşirelik felsefesi, hemşirelik değerleri ve hemşirelik etik kodlarını açıklar
ÖÇ07 Kişisel değerlerini, hemşirelik felsefesi ve hemşirelik değerleri ile bütünleştirerek mesleki davranışlarına yansıtır .
ÖÇ08 .Sağlık hizmetleri kapsamında hemşirenin görev, yetki ve sorumluluklarını belirleyici yasaları tanımlar
ÖÇ09 .Etik karar verme sürecinin aşamalarını tanımlar
ÖÇ10 Etik ikilemleri çözümlemede etik rehber ilkelerle karar verme becerisi kazanıp davranışa dönüştürür
ÖÇ11 Çağdaş tıbbi girişimler ve bakımda etik sorun ve ikilemleri ifade eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 1
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. 2
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tıp Etiği ve Tıp Etiğinde Temel Kavramlar. Okuma
2 Biyomedikal Etiğin Temel İlkeleri. Okuma
3 İnsan Hakları Çerçevesinde Hasta Hakları ve Hasta-Hemşire İlişkisinin Etik Yönü. Okuma
4 Klinik Tıp Etiğinde Prospektif Yaklaşım: Etik Karar Verme Süreci. Okuma
5 Klinik Tıp Etiğinde Retrospektif Yaklaşım: Okuma
6 Klinik Tıp Etiğinde : Etik Vaka Çözümlenmesi Yöntem Bilgisi. Okuma
7 Etik vaka örnekleri Okuma
8 Ara Sınav ders kaynaklarının okunması
9 Tıpta Araştırma ve Araştırma Etiği. Okuma
10 Klasik Hekim Andından Çağdaş Bildirgelere Tıp Etiği Referans Metinleri. Okuma
11 Tıp Etiğinde Sorun Kümeleri. Okuma
12 Yaşama Saygı, Yarar Sağlama ve Zarar Vermeme ile İlgili vaka Tartışmaları. Okuma
13 Özerkliğe Saygı, Aydınlatma ve Onam ile ilgili Vaka Tartışmaları. Okuma
14 Sınırlı Kaynakların Adil Kullanımı ile ilgili Vaka Tartışmaları Okuma
15 Etik Kurullar ve İşlevleri Okuma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları ders kaynaklarının okunması
17 Yarıyıl Sonu Sınavları ders kaynaklarının okunması


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 92
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,68
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 02:53