Genel Bilgi
Kod | BB0071 |
Ad | Bahçe Bitkilerinde Genetik Çeşitliliğinin Analiz Teknikleri ve Değerlendirilmesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BERKEN ÇİMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BERKEN ÇİMEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bahçe bitkilerinde genetik çeşitlilik ve mevcut genetik çeşitliliği değerlendirme ve analiz teknikleri konusunda bilgi vermek
Dersin İçeriği
Bahçe bitkileri gen kaynaklarının dünyada ve ülkemizde dağılımı, genetik çeşitliliğin önemi ve ıslahta kullanımı, genetik çeşitliliğin karakterizasyonu ve tanımlanması, genetik çeşitliliğin saptanmasında kullanılan agro-morfolojik karakterler, temel bileşenler ve kümeleme gibi çoklu değişken analizleri ve bu analizlerin paket programlarda örneklemeler yoluyla değerlendirilmesi
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Konuyla ilgili ders notu, kitap, araştırma makalesi, süreli yayınlar
Notlar
Bilimsel arama motorlarından elde edilen internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Popülasyonu oluşturan bireylerin değişkenlerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Farklı popülasyon ve alt kümeler için tabülasyon metodunu kavrar. |
ÖÇ03 | Korelasyon ve varyans analiz tablolarını yorumlar, regresyon denklemlerini oluşturma ve değerlendirmede bilgi kazanır. |
ÖÇ04 | Çoklu-değişken analizlerini yorumlama, oluşturma ve değerlendirme konularında tecrübe kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir; özgün bir konuyu araştırabilir, kavrar tasarlar ve uygulayabilir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlayabilme veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir, problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünebilme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası platformlarda, yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanıyla ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşler ortaya koyar, bu görüşleri savunabilir; sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştiril bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir; alanında yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında özel konularda uzmanlaşır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma, bunu sürdürebilme, karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel kavramlar ve ders içeriği | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bahçe bitkileri gen kaynaklarının dünyada ve ülkemizde dağılımı | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Genetik çeşitliliğin önemi | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
4 | Genetik çeşitliliğin ıslahta kullanımı | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
5 | Genetik çeşitliliğin karakterizasyonu ve tanımlanması | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
6 | Genetik çeşitliliğin saptanmasında kullanılan agro-morfolojik karakterler | ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Popülasyonlarda tanımlayıcı istatistik | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
8 | Ara sınav ödevi | İlgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Temel bileşenler analizi | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
10 | Temel koordinatlar analizi | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
11 | Popülasyon dağlım grafiklerinin oluşturulması | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
12 | Varyabilite sunumları için üç boyutlu grafiklerin yorumlanması | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
13 | Dendogramların yorumlanması ve oluşturulması | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
14 | Korelasyon tablolarının oluşturulması ve yorumlanması | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
15 | Regresyon grafik ve denklemlerinin oluşturulması ve yorumlanması | İlgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma |
16 | Yılsonu sınavı | İlgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
17 | Yılsonu sınavı | İlgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |