Genel Bilgi
Kod | BB0065 |
Ad | Süs Bitkileri Abiyotik Stres Biyokimyasal Yanıtları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NEZİHE KÖKSAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. NEZİHE KÖKSAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Süs bitkilerinin abiyotik stres faktörlerine verdiği biyokimyasal cevaplar hakkında bilgi edinir.
Dersin İçeriği
Farklı çevresel koşullarda bulunan (Doğa, şehir içi dış mekan, sera ve ev, büro gibi iç mekanlar) süs bitkilerindeki abiyotik stres kavramını, stres faktörlerini ve bu stres koşullarında bitkilerin biyokimyasal yanıtları hakkında bilgi kazanır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Süs Bitkileri Abiyotik Stres Biyokimyasal Yanıtları ders notları (basılmamış)
Notlar
Lippincott Illustrated Reviews Biochemistry (Kitap), Lippincott Williams & Wilkins Yayınevi Plant Physiology, 5th Edition (2010) Lincoln Taiz, Eduardo Zeiger (Yazarlar)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Abiyotik strese dair temel kavramları tartışır |
ÖÇ02 | Süs bitkilerini etkileyen çevresel faktörleri açıklar |
ÖÇ03 | Süs bitkilerinin farklı stres koşullarındaki biyokimyasal değişikliklerini yorumlar. |
ÖÇ04 | Süs bitkilerinin farklı stres koşullarına karşı adaptasyon mekanizmalarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir; özgün bir konuyu araştırabilir, kavrar tasarlar ve uygulayabilir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlayabilme veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir, problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünebilme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası platformlarda, yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanıyla ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşler ortaya koyar, bu görüşleri savunabilir; sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştiril bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir; alanında yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında özel konularda uzmanlaşır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma, bunu sürdürebilme, karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Süs bitkilerinin tanımlanması ve gruplandırılması | Önerilen kaynaklar ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Abiyotik stres faktörlerinin tanımlanması ve gruplandırılması | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yüksek-düşük ışık stresi | Önerilen kaynaklar ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Düşük sıcaklık stresi | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Yüksek sıcaklık stresi | Önerilen kaynaklar ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kuraklık stresi | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Tuz stresi | Önerilen kaynaklar ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ağır metal stresi | Önerilen kaynaklar ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Organik bileşiklerin tanımlanması ve gruplandırılması | Önerilen kaynaklar ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Reaktif oksijen türevleri | Önerilen kaynaklar ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Stres enzimleri | Önerilen kaynaklar ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Stres proteinleri | Önerilen kaynaklar ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Karbonhidrat değişimleri | Önerilen kaynaklar ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Antioksidanlar | Önerilen kaynaklar ve ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Uygulama ve ders konularının tekrarı | Bahçe Bitkileri ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yıl sonu sınavı | Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |