HMS465 Cinsel sağlık ve üreme sağlığı

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS465
Ad Cinsel sağlık ve üreme sağlığı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Seda KARAÇAY YIKAR
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Seda KARAÇAY YIKAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı cinsel sağlık, üreme sağlığının tanımı Dünya ve Türkiye de Cinsel sağlık Üreme

Dersin İçeriği

Bu derste üreme sağlığı, cinsel sağlık, özel durumlarda cinsellikle ile ilgilikonular yeralır

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Büyükkayacı Duman N. (2020). Cinsel sağlık. Nobel Tıp Kitabevleri.

Notlar

Nazik E. (2022). Doğum, Kadın Sağlığı ve Hemşireliği (s.433- 50) Ankara :Akdemisyen Kitabevi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Cinsel Sağlıkla ilgili kavramları açıklar
ÖÇ02 Normal cinsel yanıt siklusunu bilir
ÖÇ03 Güvenli cinsellik konusunu tartışır
ÖÇ04 Kadında ve erkekte cinsel sağlık sorunlarını açıklar
ÖÇ05 Gebelik, postpartum, perimenopozal ve yaşlılık döneminde dönemde cinsellik konularını bilir
ÖÇ06 Histerektomi, mastektomi, kanser tedavisi vb durumlarda cinsellik konularını tartışır
ÖÇ07 Cinsel sağlık ile ilgili eğitim verir.
ÖÇ08 Cinsel sağlık yönünden danışmanlık modellerini kullanır.
ÖÇ09 Cinsel sağlığa yönelik toplumsal bakış açısını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 2
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Cinsel sağlık/üreme sağlığı tanımlar konu ile ilgili literatür okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Üreme sağlığı ile ilgili teme göstergeler konu ile ilgili literatür okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Ülkemizde ve dünyada üreme sağlığı hizmetleri konu ile ilgili literatür okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Üreme sağlığı politikaları konu ile ilgili literatür okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Gelişim dönemlerive üreme sağlığı/cinsel sağlık konu ile ilgili literatür okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Cinsellik, cinsel sağlıkve sorunları konu ile ilgili literatür okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Güvenlicinsellik konu ile ilgili literatür okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa CevaplıTest, EşleştirmeliTest Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Cinselkimliksorunlarıve hemşirelikyaklaşımlar konu ile ilgili literatür okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Özel durumlarda cinsellik konu ile ilgili literatür okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 gebelik, kanser, menopoz vs) konu ile ilgili literatür okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Cinsel sağlık eğitimi konu ile ilgili literatür okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Üreme sağlığı eğitimi konu ile ilgili literatür okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Cinsel sorunların tanımı konu ile ilgili literatür okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 Cinsel sorunu olan bireye hemşirelik yaklaşımı konu ile ilgili literatür okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa CevaplıTest, EşleştirmeliTest Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa CevaplıTest, EşleştirmeliTest Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 6 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 148
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,92
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2024 01:09