Genel Bilgi
Kod | HMS479 |
Ad | Hemşirelikte Liderlik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Osman BİLGİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Osman BİLGİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hemşirelikte liderlik kavramını öğretmek, analitik düşünme ve problem çözme becerilerini kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, hemşirelikte liderlik temel kavramları, kuramları, ilkeleri ve uygulamalarına yönelik konuları içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tatar Baykal Ü, Ercan Türkmen E. (2022). Hemşirelikte Yönetim. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul. Tatar Baykal Ü, Ercan Türkmen E. (2014) Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul.
Notlar
Akerjordet K, Severinsson E (2010) The state of the science of emotional intelligence related to nursing leadership: an integrative review. J Nurs Manag 18(4): 363–82 American Association of Colleges of Nursing (2007) White Paper on the Education and Role of the Clinical Nurse Leader. http://tinyurl.com/45ay6fb Bellack JP Morjikian R, Barger Set al. (2001) Developing BSN leaders for the future: the Fuld Leadership Initiative for Nursing Education
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Liderliği tanımlar, liderlik kuramlarını bilir |
ÖÇ02 | Hemşirelikte liderliğin önemini kavrar |
ÖÇ03 | Liderlik kuramları doğrultusunda örnek olay/senaryo yazar |
ÖÇ04 | Hemşire liderleri tanır |
ÖÇ05 | Liderleri analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Liderlik ve Yöneticilikle İlgili Temel Kavramlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hemşirelikte Liderliğe Giriş | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hemşirelikte Liderliğin Önemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Liderlik Kuramları 1 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Liderlik Kuramları 2 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Liderlik Kuramları 3 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Liderlik Kuramları 4 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | konu tekrarları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Liderlik Kuramları 5 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Liderlik Kuramları / Örnek Olay 1 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Liderlik Kuramları / Örnek Olay 2 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hemşirelikte Güç | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hemşire Liderler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hemşire Liderler 2 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dersin Değerlendirilmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konu tekrarları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konu tekrarları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |