Genel Bilgi
Kod | HMS483 |
Ad | Çocuk Yoğun Bakım Hemşireliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Emel YÜRÜK BAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Emel YÜRÜK BAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çocukyoğun bakım ünitelerinde hemşirelerin sıklıkla kullandıkları uygulamalar yoğun bakımda kalışsüresinive bakımın kalitesini etkilemesi nedeniyle büyük önem taşımaktadır. Bu sayede verilen eğitim ile çocukyoğun bakım ünitelerinde sıklıkla uygulanan hemşirelikgirişimlerine (ağız bakımı, üretralkateter bakımı, santral-periferik kateter bakımıve ventilatör takibi)ve bütüncül hasta takibinde katkı sağlayacaktır.
Dersin İçeriği
Çocukyoğun bakımın önemi ülkemizde de giderek daha çokkabul edilmekte ve yoğun bakım birimleri yaygınlaşmaktadır. Tıbbın bu alanında geçtiğimiz yıllarda önemligelişmeler yaşanmışve ilerlemeler kaydedilmiştir. Çocukyoğun bakımı, kısmen veya tamamen yitirilmiş organ veya sistem fonksiyonlarının olumsuz etki nedenleri ortadan kaldırılıncaya kadar desteklenmesi, hastalığı oluşturan bu nedenlerin tedavi edilmesi, hastanın hayatta kalmasının sağlanması için uygulanan yöntemlerin tamamı olaraktanımlanmaktadır. Kritik hastalığı olan çocukların tam donanımlı büyük pediatrikyoğun bakım ünitelerinin olduğumerkezlerde tedavi edilmesininmortalite üzerine olumlu etkileri olduğu yönündekikanıtlargiderekartmaktadır. Dolayısıyla çocukyoğun bakımın, çocuk ölümlülüğünü düşüktutmakta önemli rol oynadığı düşünülmektedir. Bu alanda etkin hizmet veren hemşirelerin, çocukyoğun bakım ünite ve özellikleri, çocukyoğun bakım ünitesi tasarımıve ünite özellikleri, çocuklarda ileri yasam desteği, ventilatörgirişimi, çocuklarda havayolu açıklığıve takibiçocukyoğun bakım ünitesinde uygulanan hemşirelikgirişimleri, enteralve parenteral beslenme, kan takibi, ilaç uygulamalarıgibikonularında alacağı eğitim sayesinde bütüncül hasta bakımıgerçekleştirecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Çocuk Yoğun Bakım Yayınevi: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri ISBN: 9786257564847 Editör: Prof. Dr. Agop Çıtak , Prof. Dr. Rıza Dinçer Yıldızdaş , Prof. Dr. Metin Karaböcüoğlu Basım Yılı: 2023 Baskı Sayısı: 1 Sayfa Sayısı: 1272 Ebat: 20 x 28 cm Kapak / Cilt: Ciltli Dil: Türkçe
Notlar
Pediatri Hemşireliği Prof. Dr. Zeynep CONK,Prof. Dr. Zümrüt BAŞBAKKAL,Doç. Dr. Hatice BAL YILMAZ,Yard. Doç. Dr. Bahire BOLIŞIK
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünya'da ve Türkiye'de çocuk sağlığı durumuna dair istatistikleri bilir. |
ÖÇ02 | Çocuk yoğun bakım ünitesi tasarımı ve özelliklerini tanır. |
ÖÇ03 | Çocuk yoğun bakım ünitesinde çalışan hemşirenin özelliklerini ve görevini tanımlar. |
ÖÇ04 | Çocuklarda ileri yasam desteğinin aşamalarını kavrar. |
ÖÇ05 | Çocuk yoğun bakımda ventilatöre bağlı hasta takibini öğrenir. |
ÖÇ06 | İnvazif ve non - invazif mekanik ventilasyonda hasta takibini öğrenir. |
ÖÇ07 | Çocuk yoğun bakımda enteral ve parenteral beslenme ilkelerini bilir. |
ÖÇ08 | Çocuk yoğun bakımında ilaç uygulama ilkelerini bilir. |
ÖÇ09 | Çocuk yoğun bakımda yatağa bağlı hasta takibi ve hemşirelik bakım uygulamalarını sayar. |
ÖÇ10 | Çocuk yoğun bakımda kan ve ürünleri takibini nasıl yapacağını kavrar |
ÖÇ11 | Çocuk yoğun bakımda sistemsel hastalıkların bakımının planlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dünya'da ve Türkiye'de çocuksağlığı durumu. | okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Çocukyoğun bakım ünite ve özellikleri. | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Çocukyoğun hemşiresinin görevi. | okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Çocuklarda ileriyasam desteği. | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Ventilatöre bağlıçocuk hasta takibi | okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Çocukyoğun bakımda enteralve parenteral beslenme ilkeleri. | okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Çocuk yoğun bakımında ilaç uygulamaları. | okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çocuk yoğun bakımda yatağa bağlı hasta takibi ve moniterizasyonu. | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Çocuk yoğun bakımda yatağa bağlı hasta takibi | okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Çocuk yoğun bakımda kan ve ürünleri takibi. | okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Çocuk yoğun bakımda sistemsel hastalıkların hemşirelik bakımı. | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Çocuk yoğun bakımda sistemsel hastalıkların hemşirelik bakımı. 2 | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çocuk yoğun bakımda sistemsel hastalıkların hemşirelik bakımı. 3 | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Çocuk yoğun bakımda sistemsel hastalıkların hemşirelik bakımı. 4 | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |