HMS460 Hasta Hakları ve Malpraktis

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS460
Ad Hasta Hakları ve Malpraktis
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Osman BİLGİN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin mesleki hataları tanıyarak eğitim ve çalışma yaşantısı sürecinde hasta ve çalışan güvenliğini sağlamasına katkıda bulunmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders; Malpraktis, Kavramsal Çerçeve, Malpraktise Özgü Tanımlar, İnsan hakları, Hasta Hakları, Sağlık Çalışanı Hakları, Hasta Güvenliği, Sağlık Çalışanı Güvenliği, Kusur ve Sorumluluk, Sağlık Çalışanlarının Hukuki Sorumlulukları, Örnek Vakalar ve Analizleri konularını içerir

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Sert G. (2019). Uluslararası Bildirgeler ve Tıp Etiği Açısından Hasta Hakları. Seçkin Yayıncılık, İstanbul.

Notlar

Demirhan Erdemir A, Öncel Ö, Aksoy Ş. (2003). Çağdaş Tıp Etiği. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. Ecevit Alpar Ş, Bahçecik N, Karabacak Ü. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. Medikal Yayıncılık, İstanbul.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır.
ÖÇ02 Sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir
ÖÇ03 Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir
ÖÇ04 Hasta haklarını bilir ve korur.
ÖÇ05 Malpraktisi tanımlar.
ÖÇ06 Malpraktisten korunma önlemlerini bilir ve uygular.
ÖÇ07 Bakım verdiği hastaları malpraktis uygulamalarına karşı korur ve savunur.
ÖÇ08 Malpraktisin cezai yaptırımlarını bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 1
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. 2
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Malpraktis Kavramı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Malpraktis ile ilgili terimler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 İnsan Hakları ile ilgili metinler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Sağlık Çalışanlarının Hakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Hasta Hakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Hasta Güvenliği okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Çalışan Güvenliği okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar konu tekrarları, okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kusur ve sorumluluk okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Sağlık çalışanlarının hukuki sorumlulukları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Malpraktisin cezai yaptırımları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 İlaç Uygulamalarına yönelik malpraktis örnekleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Enfeksiyona yönelik malpraktis örnekleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 İletişim ve Kayıt tutmaya Yönelik Malpraktis Örnekleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Teknik nedenlerden kaynaklı malpraktis örnekleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları konu tekrarları, okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları konu tekrarları, okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 16 16
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 148
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,92
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.10.2024 10:17