HMS492 Sağlık Okuryazarlığı

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS492
Ad Sağlık Okuryazarlığı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Eleştirel medya okuryazarlığının temel hedefi izleyicilerin/okuyucuların medya tüketiminde sorgulayıcı bir yaklaşım geliştirilebilmeleridir. Bunun için bilinçli medya tüketiminin aile içinde ve erken eğitim sistemi içinde yer alan derslerle desteklenmesini önerir. Medyada sunulan tüm içeriklen eleştirel bir gözle okunması ilkesinden yola çıkar. Sağlık okur-yazarlığı, eleştirel medya okuryazarlığı ilkelerini (erişim, değerlendirme, çözümleme ve çıktı üretme) medyada yer alan sağlık temalı haberler, programlar ve yayınlara uyarlamayı amaçlamaktadır. İnsan yaşamını ve sağlık kalitesini konu edinen ve giderek popülerite kazanan sağlık alanındaki medya içeriklerinin bilimsellik ilkesinden hareket etmesi gerekir. Kimi zaman bu gerekliliği karşılamayan yayınlarla karşılaşılmakta; bunların uygulanması insan sağlığını tehdit eden sonuçlar doğurabilmektedir. Bu içerikler konusunda duyarlı ve doğru tüketim için sağlık okuryazarlığı dersi alan için gerekli görülmektedir.

Dersin İçeriği

Eleştirel medya okuryazarlığı teorileri, sağlık iletişimi kavramı ve teorileri, sağlık okuryazarlığı kavramı ve teorik yaklaşımlar, medyadaki sağlık temalı içerikler (haberler, programlar, uzman görüşleri vb), sağlık temalı içerikleri üzerine eleştirel yaklaşımlar, örnekler üzerine çalışmalar.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

google akademi, google advanced academi, wikipedia, Türk Tıp Dizini, Dynmed, üniversite veri tabanları

Notlar

Cetinkaya S, Askan F, Gunes NEO, et al. E-health literacy of nursing students and investigation of factors affecting e-health literacy during COVID-19 pandemic process: A cross-sectional study. Medicine (Baltimore). 2022 Sep 2;101(35):e30148. DOI: 10.1097/MD.0000000000030148. PMID: 36107588; PMCID: PMC9439628.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sağlık okuryazarlığının önemini bilir
ÖÇ02 Sağlık okuryazarlığı kavramsal modeli bilir
ÖÇ03 Ülkemizde ve dünyada sağlık okuryazarlığını araştırır
ÖÇ04 Sağlık okuryazarlığını etkileyen faktörleri bilir
ÖÇ05 Çocuk sağlığı ve Sağlık okuryazarlığının önemini bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 3
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 5
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sağlık okuryazarlığına giriş ve Sağlık okuryazarlığının önemi Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sağlık okuryazarlığında temel kavramlar Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Sağlık okuryazarlığı kavramsal modeli, Sağlığı geliştirme modelleri Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Ülkemizde ve dünyada sağlık okuryazarlığı Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Sağlık okuryazarlığını etkileyen faktörler Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Sağlık okuryazarlığının güçlendirilmesi Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
7 Sosyal medya ve Sağlık okuryazarlığı Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Kronik hastalıklar ve Sağlık okuryazarlığı Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Çocuk sağlığı ve Sağlık okuryazarlığı Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kadın sağlığı ve Sağlık okuryazarlığı Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Sağlığın ticarileşmesi veya Sağlıklı beslenme ve Sağlık okuryazarlığı Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Kurumsal Sağlık okuryazarlığı Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Öğrenci araştırma sunumları Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Öğrenci araştırma sunumlarına devam Anlatım, Sunum, Soru- Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 03:53