Genel Bilgi
Kod | HML131 |
Ad | Biyokimya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Zafer YÖNDEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Zafer YÖNDEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Biyokimyasal kavramları ve bu bilgilerin klinikte nasıl kullanılacağını öğrenilmesini amaçlar.
Dersin İçeriği
Biyokimyanın tanımı hücre ve organeller, karbonhidratlar, lipitler, amino asitler, proteinler, plazma proteinler, vitaminler, enzimler, nükleik asitler, beslenme, hormonlar, vücut sıvıları ve klinik biyokimyanın önemi konularını kapsar
Dersin Ön Koşulu
önkoşul yoktur
Kaynaklar
Özbolat G. (2020) Sağlık Bilimleri için Biyokimya. Akademisyen yayınevi.
Notlar
Özbolat G. (2020) Sağlık Bilimleri için Biyokimya. Akademisyen yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Protein metabolizmasını tanımlar. Plazma proteinlerinin görevlerini açıklar |
ÖÇ02 | Enzimlerin özelliklerini ve fonksiyonlarını tanımlar. Tanıda kullanılan belli başlı örnek alımında dikkat edilmesi gereken noktaları açıklar. |
ÖÇ03 | Nükleik asit yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. Vitaminlerin yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. |
ÖÇ04 | Beslenme metabolizmasını açıklar Karbonhidrat metabolizmasını tanımlar. |
ÖÇ05 | Metabolizmada hormonların rolünü açıklar. Lipit metabolizmasını tanımlar. |
ÖÇ06 | hücre yapısını ve organellerin görevlerini açıklar amino asitlerin yapı ve fonsiyonlarını tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyokimyanın Tanımı Hücre ve Organeller | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Karbonhidratlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Lipitler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Amino Asitler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Proteinler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Plazma Proteinler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Vitaminler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Enzimler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Nükleik Asitler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Beslenme biyokimyası | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Hormonlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Vücut Sıvıları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Klinik Biyokimyanın Önemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | labratuvar Önemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,72 | ||
AKTS | 3 AKTS |