HML133 Fizyoloji

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HML133
Ad Fizyoloji
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. AYPER BOĞA PEKMEZEKMEK
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. AYPER BOĞA PEKMEZEKMEK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrencinin, insan vücudunun sistemleri arasındaki yaşamsal ilişkileri ve fonksiyonları tanımlaması ve düzenleme mekanizmalarını, organların görevlerini açıklaması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Fizyolojinin tanımı, homeostatis, negatif ve pozitif geribildirim.Fizyolojide kullanılan kavramlar Hücre zarının yapısı ve fonksiyonları ve maddelerin hücre zarından taşınması;Sinir hücresinin özellikleri.Kas fizyolojisi; Düz kas veKalp kası.Kan hücreleri; İmmün sistem; Kalp ve damar Sistemi; Solunum sistemi .Boşaltım sistemi .Sindirim Sistemi; Endokrin sistem fizyolojisi; Üreme Sistemi;

Dersin Ön Koşulu

yoktur

Kaynaklar

Fizyoloji Ders Kitabı (Guyton and Hall Tıbbi Fizyoloji;14.Baskı,Güneş kitabevi,2021

Notlar

İnsan Fizyolojisi.Editör Erdal AĞAR


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Homeostazisi tanımlar, vücut sıvı kompartmanları ve içeriklerini tanımlar.
ÖÇ02 Hücre ve dokuların yapı ve işleyişini tanımlar. Hücre membran geçişleri ve organellerin fonksiyonunu tanımlar.
ÖÇ03 Uyarılabilen hücreleri ve biyoelektrik potansiyelleri açıklar.
ÖÇ04 İskelet ,kalp ve düz kasın yapısını bilir kasılma mekanizmasını tanımlar
ÖÇ05 Sinir sistemi yapılarını bilir, fonksiyonlarını tanımlar.
ÖÇ06 Kan hücreleri ve plazmayı bilir görevlerini ve fonksiyonlarını tanımlar.
ÖÇ07 Dolaşım sistemi yapılarını bilir kalp ve damarların çalışma mekanizmalarını ve fonksiyonlarını tanımlar. Solunum sistemi yapılarını bilir ventilasyon gaz geçişi, taşınımını ve fonksiyonlarını tanımlar
ÖÇ08 Sindirim sistemi yapılarını bilir, besinlerin sindirimi ve emilimi mekanizmalarını tanımlar Boşaltım sistemi yapılarını ve böbreğin görevlerini bilir, idrar oluşum aşamalarını tanımlar.
ÖÇ09 Hormon salgılayan yapıları bilir, hormonların etkilerini ve mekanizmalarını açıklar Duyu organlarını bilir ve fonksiyonlarını tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 5
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Fizyolojiye giriş; Fizyolojinin tanımı, homeostatis, negatif ve pozitif geribildirim.Fizyolojide kullanılan kavramlar; mol, ekivalent, osmol, osmolarite pH. Hücre içi ve hücre dışı sıvıların özellikleri Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Hücre zarının yapısı ve fonksiyonları ve maddelerin hücre zarından taşınması; Pasif ve aktif taşınım. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sinir hücresinin elektriksel özellikleri; Elektrokimyasal denge ve Nerst eşitliği, dinlenim ve aksiyon potansiyeli, sinaptik iletim; nörotransmitterler Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Kas fizyolojisi; İskelet kasının yapısı, Kasılmanın moleküler mekanizması, , kasılmanın mekaniği, iskelet kası liflerinin çeşitleri, Sinir kas kavşağı, Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Düz ve Kalp Kası; Düz kasın sınıflandırılması, uyarılma ve kasılması. Kalp kasının elektriksel özellikleri, kasılması Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Kan hücreleri Eritrositlerin yapısı ve görevleri, Hemoglobinin özellikleri ve görevleri, Aneminin özellikleri ve çeşitleri. Lökositlerin yapısı ve görevleri. Trombositlerin görevleri. Hemostaz mekanizması. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 İmmün sistem; T lenfositler B lenfositler ve aktif ve pasif bağışıklık. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav okuma ve tekrar etme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kalp ve damar Sistemi; Kalp döngüsü, kalp sesleri, kalp atımının düzenlenmesi, kalp yetmezliği, şok, elektrokardiografi, aritmiler, kan basıncı, dolaşımın kontrolü. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Solunum sistemi; Ventilasyon ve ventilasyon hacmi, solunum tipleri, solunum frekansları, solunum hacimleri, solunum gazlarının taşınması, solunumun kontrolü, hipoksi ve siyanoz. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Böbrek Fizyolojisi; Böbreğin fonksiyonu; glomerüler filtrasyon, tübüler rebsorbsiyon, tübüler sekresyon, sodyum su, potasyum ve kalsiyumun geri emilimi, atılımı ve düzenlenmesi. İdrar oluşumu. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Sindirim Sistemi; Sindirim sisteminin aktivitesinin kontrolü, çiğneme, yutma, midenin sindirim fonksiyonu, ince ve kalın bağırsak hareketleri, sindirim ve emilim, defekasyon ve kusma mekanizması. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Endokrin sistem fizyolojisi; Hormonların etki mekanizması, salınması ve kontrolü. Hipofiz, pankreas ve adrenal bezi hormonlarının salınması etki mekanizması ve kontrolü. Prostoglandinler Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Erkek üreme sistemi: spermatogenezis, ereksiyon ejakülasyon, erkek üreme fonksiyonlarının kontrolü Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Dişi Üreme sistemi; üreme hormonları, ovaryum fonksiyonları, menstrüel döngü, doğum, laktasyon. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma ve tekrar etme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma ve tekrar etme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 9 9
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 9 9
Toplam İş Yükü (Saat) 102
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,08
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 02:51