Genel Bilgi
Kod | HMS131 |
Ad | Teknoloji bağımlılığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SALİHA BOZDOĞAN YEŞİLOT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SALİHA BOZDOĞAN YEŞİLOT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, günlük yaşamın önemli bir parçası haline gelen teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalık oluşturmak, teknolojinin olumsuz etkileri ile baş etme stratejilerini ve doğru teknoloji kullanımını kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği, Temel kavramlar, teknolojinin olumlu ve olumsuz yönleri, bağımlılık; internet, oyun, akıllı telefon ve sosyal ağ bağımlılığı, sanal zorbalık nedir, türleri, yaygınlığı, araştırmalar, öğrencilere ailelere ve öğretmenlere yönelik farkındalık ve baş etme stratejilerinden oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Yeşilay derneği tarafından önerilen kitapçık kullanılacaktır.
Notlar
İlgili ulusal ve uluslar arası literatür.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Teknolojinin olumsuz etkilerini bilir. |
ÖÇ02 | Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalığı kazanır. |
ÖÇ03 | Teknolojinin olumsuz etkileriyle baş etme stratejilerini bağlamına uygun kullanabilir. |
ÖÇ04 | Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik önlem alabilir. |
ÖÇ05 | Teknolojiyi amacına uygun kullanabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bağımlılıkta Önleme Yaklaşımı, Teknoloji Bağımlılığında Önleme Çalışmalarının Önemi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bağımlılıklar İçin Risk Faktörü Olarak Çocukluk Dönemi Ruh Sağlığı Bozuklukları, Gençlerin Teknoloji Bağımlılığında Risk Faktörleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
3 | Bağımlılık Tanısı ve İlgili Kavramlar, Davranışsal Bağımlılıklar I | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
4 | Bağımlılık Tanısı ve İlgili Kavramlar, Davranışsal Bağımlılıklar II | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
5 | Teknoloji Kullanım Türleri, Teknolojinin Kötüye Kullanımı | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
6 | Teknolojinin Fiziksel, Ruhsal, Sosyal Etkileri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
7 | Teknoloji Bağımlılığı Alt Grupları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Dijital Oyun Bağımlılığı Tanımı ve Zararları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
10 | Dijital Oyun Bağımlılığı Kriterleri ve Nedenleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
11 | İnternet Bağımlılığı ve Tedavisi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
12 | Tedavi Yaklaşımları ve Zorlaştıran Faktörler | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
13 | İnternet Bağımlılığını Kontrol İçin Önerileri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Güvenli İnternet Kullanımı | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Siber Zorbalık | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,08 | ||
AKTS | 3 AKTS |