Genel Bilgi
Dersin Amacı / Hedefi
Hemşirelik mesleğinin uygulaması sırasında meslek üyelerinin kullanması gereken terim ve kavramların öğretilmesi
Dersin İçeriği
Tıbbi kavramlar, hemşirelik mesleğine ilişkin kavramlar, sağlık terminolojisi
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından hazırlanan güncel ders notları
Notlar
Çelik A. Tıbbi Terminoloji- Vaka Örnekli- Akademisyen Kitabevi, 2023. Hemşirelik Terimleri Sözlüğü-TDK-2015
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler ortak dil kullanımına ilişkin bilinçlenir istek duyar. |
ÖÇ02 | Öğrenciler tıbbi terminolojiye hakim olur. |
ÖÇ03 | Öğrenciler tıbbi kavramları ek ve köklerine ayırabilir. |
ÖÇ04 | Öğrenciler yabancı dilde olan tıbbi kavramların anlamlarını bilir |
ÖÇ05 | Öğrenciler ders kapsamında grup çalışması şeklinde ödev hazırlayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ortak Dil kullanım amacı, terminoloji kavramının açıklanması, tıbbi terimlerin oluşma şekli | Terminoloji sözlüklerinin tanınması, incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Tıbbi Terminolojide Temel Kurallar | Sözcük oluşumlarının temel kurallarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım |
3 | Sağlık Alanında Kullanılan Genel Terimler | Terimlerin tanınması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Üriner Sisteme İlişkin Terimler | Üriner sistem organları, işlevlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | HAREKET SİSTEMİ İLE İLGİLİ ANATOMİK, SEMPTOM, LABORATUVAR, TANI VE CERRAHİ TERİMLER | Hareket sistemi organları, işlevlerine ilişkin bilgilerin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Erkek Üreme Sistemine İlişkin Terimler | Semptomatik terimler, diagnostik terimler, operasyonel terimler, terapötik terimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kadın Üreme Sistemine İlişkin Terimler | Doğum İle İlgili Semptomatik Terimler, Diagnostik Terimler, Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyon Hastalıkları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | SOLUNUM SİSTEMİ İLE İLGİLİ ANATOMİK, SEMPTOM, LABORATUVAR, TANI VE CERRAHİ TERİMLER | Solunum sistemine ilişkin kavramların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Sindirim Sistemi Anatomisi, Semptomatik Terimler, Diagnostik Testler, Terapötik terimler | BESLENMEYE İLİŞKİN HEMŞİRELİK TANILARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | KALP, KAN VE LENF DOLAŞIM SİSTEMİNE İLİŞKİN TERİMLER | semptomatik terimler, diagnostik terimler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Endokrin Sistemine İlişkin Terimler | Hormonlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | TIBBİ TERMİNOLOJİDE KULLANILAN EVRENSEL KISALTMALAR | ilaçlara ilişkin genel kurallar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
14 | Seçeceğiniz bir sisteme ilişkin terimlerin açıklanması, resimlenmesi, afiş hazırlanması | grup çalışması, resim seçimi, kavramların seçimi, konunun özetlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Öğrenciler tarafından hazırlanan bir afişin sınıfta sunulması | öğrencilerin bir araya gelerek proje hazırlaması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 8 | 8 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 2 | 4 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 71 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,84 | ||
AKTS | 3 AKTS |