Genel Bilgi
Kod | ILT119 |
Ad | Sosyolojiye Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyoloji ile ilgili temel terimlerin kavranması ve Sosyolojinin ilişkili olduğu konuları, kuramları ve diğer disiplinlerle olan ilişkisinin kavranmasıdır.
Dersin İçeriği
Sosyoloji kavramının kuramsal temeli, sosyoloji tarihi, sosyalkurumlar, birey ve toplum ilişkisi, toplum, toplumsal davranış ve toplumsal ilişkiler, sosyolojinin diğer sosyal bilimlerle olan ilişkisi, kültür, toplumsal cinsiyet ve medya ilişkisidir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sezal, İhsan. 2003. Sosyolojiye Giriş, Ankara. Martı Yayınevi. Giddens, Antony. 2000. Sosyoloji, Ankara. Ayraç Yayınları. Bauman, Zygmunt. 1998. Sosyolojik Düşünmek, İstanbul. Ayrıntı Yayınları. Aslan, Cahit. 2015. Sosyoloji: Kavramlar ve Kullanımları, Adana. Karahan Kitabevi. Fichter, Joseph. 1993. Sosyoloji Nedir, Konya. Toplum Yayınları. Duverger, Maurice. 1980. Sosyal Bilimlere Giriş. Ankara. Bilgi Yayınevi. Güvenç, Bozkurt. 1984. İnsan ve Kültür, İstanbul. Remzi Kitabevi.
Notlar
5-10 arası orijinal okuma parçası (Comte, Spencer, Marx, Durkheim, Sumner, Simmel, Weber, Mills vb.)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyoloji tanımını, diğer disiplinlerle ilişkisini, sosyal bilimlerdeki yerini ve sosyolojinin tarihsel sürecini öğrenir. |
ÖÇ02 | Sosyolojinin temel kavramlarını, önemli kuramlarını ve sosyolojideki araştırma yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Kültür, kitle, toplum ve birey ilişkisini kurar ve toplum türlerini farklı bakış açılarıyla ve örnekleriyle öğrenir. |
ÖÇ04 | Toplumsal etkileşim ve gündelik yaşam konusunda bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Toplumsal cinsiyet ve feminizm kuramları, aile ve aile türleri, tabakalaşma, sınıf yapısı konularını farklı kuramlar çerçevesinde öğrenir. |
ÖÇ06 | Küreselleşme ve toplumsal hareketlerin yanı sıra eleştirel sosyoloji, postmodern ve postyapısalcı kuramlar konusunda bilgiler edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyoloji biliminin tanımı, alanı, kapsamı | Dersin Tanıtımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sosyolojinin temelini oluşturan kuramsalyaklaşımlar: Saint Simon, Auguste Comte, Emile Durkheim, Herbert Spencer, Max Weber, Talcot Parsons, Robert K. Metron . | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kültür: tanımı, maddi ve manevi öğeleri, etnosentrizm ve kültürel relativizm. Teorik Anlatım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Toplumsallaşma: toplumsallaşmanın öğeleri, toplumsallaşma kurumları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Aile kurumu ve Türk toplumunda aile yapısı. Ailenin değişimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Ekonomi kurumu, üretim ve fonksiyonları, üretim rejimleri. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Eğitim kurumu ve Türk toplumunda eğitim | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Siyaset kurumu: devlet, bürokrasi, seçim, demokrasi, baskı grupları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Nüfus: nüfusla ilgili temel kavramlar. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Sosyolojide toplumsal grup kavramı, toplumsal grup çeşitleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Toplumsal tabakalaşma: kölelik, kast sistemi, zümreler, sınıfve statü sistemi, toplumsal tabakalaşma kuramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Toplumsal değişme kuramları, toplumsal değişme ve modernleşme. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Kentleşme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Endüstrileşme süreci: endüstrileşmenin aşamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |