P231 Peyzaj Planlamada Coğrafi Bilgi Sistemleri

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
PEYZAJ MİMARLIĞI PR.
Kod P231
Ad Peyzaj Planlamada Coğrafi Bilgi Sistemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SÜHA BERBEROĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. SÜHA BERBEROĞLU (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin sonunda öğrencinin, Peyzaj Mimarlığı disiplini çerçevesinde alan kullanımı, doğal kaynaklar, çevre, ulaşım, kentsel araçlar ve tüm yapıların planlamasında/yönetiminde teknik bilgileri geliştirmesi amaçlanmaktadır. Bunun yanında yeryüzü ile ilgili çok geniş hacimli coğrafi referanslanmış verileri veya konumsal verileri, sayısallaştırılmış haritaları, hava fotoğraflarını, uydu görüntülerini, istatistiksel tabloları depolaması/entegre etmesi/analiz etmesi ve görüntülemesi amaçlanır.

Dersin İçeriği

Harita projeksiyonları, harita yorumlama, topografik haritalar, kartografya, coğrafi veri, GPS, konumsal analizler (nokta, çizgi, yüzey, tek katmanlı, çok katmanlı, çakıştırma) ve konumsal modeller

Dersin Ön Koşulu

Ders için ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Ders Notu

Notlar

Konu ile ilgili tüm kaynaklar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 CBS uygulama ve tekniklerini tanımlar
ÖÇ02 Vektör ve raster verilerini işler
ÖÇ03 Veri entegrasyonu ve analizini yapar
ÖÇ04 CBS yardımıyla çevresel modelleme uygular
ÖÇ05 Verilerin haritalandırmasını/görselleştirmesini yapar
ÖÇ06 Karar destek sistemlerini tanımlar
ÖÇ07 Proje planlama uygulaması yapar
ÖÇ08 Peyzaj planlama projesi değerlendirmesi yapar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 CBS tanımı, uygulama alanı ve bileşenleri Konu ile ilgili tüm kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Harita projeksiyon sistemleri Literatür okuma ve harita getirmek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Raster ve vektor veri sunumları, CBS de veri yapısı topoloji Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 CBS konumsal analizlere giriş CBS nokta desen analizi ve istatistiksel yöntemleri Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 CBS çizgisel analizler network analizi Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 CBS yüzey analizleri, topografik analizler uygulaması, ArcGIS yazılımının tanıtılması Proje çalışması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
7 Interpolasyon teknikleri ve jeo-istatistik uygulaması Proje çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
8 Arasınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 CBS de tek katmanlı ve çok katmanlı analizler. Literatür Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Sayısallaştırma, mesafe analizleri, çakıştırma, sınıflama ve veritabanı oluşturma içeren uygulama projesi Proje çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
11 CBS de çevresel modelleme, tanımı, bileşenleri ve türleri Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 CBS de çevresel modelleme örnekleri Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 GPS ve uygulamaları Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Seyhan Nehri alt-havzasında planlamaya yönelik uygulama Proje çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
15 Seyhan Nehri alt-havzasında planlamaya yönelik uygulama ve değerlendirme Proje çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
16 Final Sınavı Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Final Sınavı değerlendirme Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.02.2025 11:45