Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | P264 |
Ad | Peyzaj Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN ALPHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAKAN ALPHAN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin insan ve peyzaj arasındaki ilişki ve etkileşimler ile insan müdahalelerinin peyzajlar üzerinde yarattığı çevresel risklerin neden-sonuç ilişkileri, peyzajlar üzerindeki insan etkilerin sayısal analizi ile kıyı yönetiminin temel kavram ve örnek uygulamalarını öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Peyzaj ve insan arasındaki ilişki ve etkileşimler, bu etkileşimlerden kaynaklanan çevresel bozunmalar ve riskler, bu risklerin ve bozunmaların tespit edilmesi, önlenmesi ve etkilerinin azaltılmasındaki geleneksel ve modern araç ve yöntemler, kaynaklardaki bozunmalar ve potansiyel riskler ile sektörel kullanım talepleri arasındaki ilişkiler ve bu ilişkilerin analizi Kıyı peyzajlarının fiziksel özellikleri, kıyı ekosistemi Kıyılarda alan kullanımları ve koruma gereksinimi Ulusal ve bölgesel ölçekte kıyı koruma yönünden çelişkiler Kıyı yönetiminde teknikler ve araçlar Yönetim planlaması Örnek çalışmalar
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Haftalık olarak örencilere verilen ders notları ve/ya çalışma notları
Notlar
A.M. VanDerZanden, T. W. Cook. 2010. Sustainable Landscape Management: Design, Construction, and Maintenance. Wiley. ISBN: 978-0-470-88042-5, 256 P.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan faktörü ve peyzajlar arasındaki ilişkileri ve çeşitli faaliyetler ile ortaya çıkarılan çevresel riskleri algılar. |
ÖÇ02 | Peyzajlar için herhangi bir kullanım bakımından potansiyel riskleri tanımlayabilmek ve ağırlıklandırabilmek, risk değerlendirmede kullanılan yöntemler konusunda bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Peyzajların yönetiminde çevresel risklerin önlenmesi/azaltılması ve sürdürülebilirlik temelli kaynak koruma-kullanma dengesi açısından yaklaşma bilgi ve becerileri kazanır. |
ÖÇ04 | Kıyı peyzajlarının fiziksel ve biyolojik özellikleri, kıyı habitatları ve bitki toplulukları ile kıyılarda alan kullanımları konusunda temel bilgileri öğrenir. |
ÖÇ05 | Kıyılarda planlama sorunları, olanaklar ve çözüm alternatiflerini ilişkilendirerek mantıksal çerçeve kurabilmek, yönetim teknikleri ve araçları öğrenir. |
ÖÇ06 | Kıyı yönetimi konusundaki çalışmaları bilir, örnek planlama yaklaşımları geliştirebilir ve sunar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanımı ve İçeriği: Peyzajın tanımlanması: Peyzaj yönetiminin gerekliliği, Mikro proje konuları, hazırlama ve sunum şartlarının belirtilmesi | Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Peyzaj ile insan arasındaki bağlar; ilişki ve etkileşimler. Bir değiştirici güç olarak insanın ekosistem içindeki işlevi. | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Peyzaj üzerindeki olumsuz insan etkileri ve bunun sonucunda ortaya çıkan çevresel riskler. Habitatların kullanımlara karşı hassasiyeti ile koruma arasındaki ilişkiler. | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yerel, bölgesel, küresel, ulusal ve uluslar arası ölçeklerdeki peyzaj yönetimi sorunları ile etkin mücadele yöntemleri. | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Peyzajda bozunmaları en aza indirecek yaklaşımlar. Çevresel zararların kontrolü, çevresel risk değerlendirmesi | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sayısal risk tanımlama ve ağırlıklandırma, risk alanlarının haritalanması ve risklerin önceliklendirilmesi ve riskin gerçekleşmesi durumunda etkilerin azaltılmasına ilişkin yöntemler | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Mikro Projelerin Sunumu | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Peyzaj yönetimi çerçevesinde kıyı peyzajlarının içeriği ve gelişimi | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kıyının fiziksel özellikleri, kıyı ekosistemleri ve Akdeniz kıyı habitatları | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Arazi çalışması: Yumurtalık Dalyan Çamlığı TKA | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kıyılarda alan kullanımları, ulusal ve bölgesel ölçekte kıyı koruma yönünden çelişkiler | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Arazi çalışması: Mersin-Silifke kıyı şeridi | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kıyı yönetiminde teknikler ve araçlar | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sulak alan yönetimi ve örnek çalışma | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |