Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | P270 |
Ad | Mimarlık Bilgisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | OB Ortak Dersler (Fakülte/Meslek Yüksekokulu/Konservatuvar) Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AHMET ÇİLEK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ahadollah AZAMI
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yapı ve çevresine ilişkin mimari tasarımların anlatılması, yapı kitlesinin çevresiyle beraber bütünlüğünün ve çevre içerisindeki mimari elemanların detaylandırılmasının öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
Genel mimarlık kavramları, bunların detaylandırılması, insan ve insan boyutları. Mimaride antropometrik boyutların önemi ve yeri, Kullanıcı gereksinmeleri. İnsan-çevre ilişkileri, bina çevre etkileşim sorunları ve donatım elemanları. İç mekan, dış mekan ve kütle biçimleniş sorunları. Yapının zemin, taşıyıcı sistemleri. Düşey ve yatay yapı elemanlarının strüktürel ve konstrüktif yapısı. Yapı boşlukları ve düşey sirkülasyon elemanları. Çatı biçimlenmesi. Tek konut, toplu konut, tatil köyü, okul, üniversite kampüsü, alışveriş merkezi, endüstri binaları, havaalanı, yönetim binaları ve işlev şemaları. Binaların iç mekan fonksiyonlarına bağlı olarak çevre tasarımındaki temel tasar yaklaşımları ve bina tasarımıdır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Mimarlık Bilgisi, Neufert Yapı Tasarım Kitabı
Notlar
Mı̇marı̇ Proje Düzenleme Esasları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir mimari proje oluşum aşamalarını bilir. |
ÖÇ02 | Mimarlıkta kullanılan yapay materyalleri öğrenir. |
ÖÇ03 | Materyallerin kullanım şeklini öğrenir. |
ÖÇ04 | Materyallerin kullanım alanlarını öğrenir. |
ÖÇ05 | Yapı materyallerinin kullanım performanslarını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, yapı bilgisinin önemi, yapının dış çevresiyle olan bağlantısı ve önemi | Alan hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yapı alanı ve kesitlerle yapı kavramlarının tanıtımı ve detaylandırılması | Örnek kesit alıştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yapı yatay kesitlerinin çizilmesi ve ölçü sisteminin gösterilmesi (I) | Kesitlerin oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Yapı düşey kesitlerinin çizilmesi ve ölçü sisteminin gösterilmesi (II) | Kesitlerin oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
5 | Yapı cephe görünüşlerinin çizilmesi ve ölçülendirilmesinin gösterilmesi | Cephelerin oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
6 | Planı, kesiti, cephe görünüşleri, çizilen ve ölçülendirilmesi yapılan yapının nokta detaylarının çizilmesi ve mimari kavram çeşitlerinin anlatımı | Cephelerin oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
7 | Yapılarda çatı oluşturulması, çeşitlerin detaylandırılması | Çatının oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Proje çizimlerinin tamamlanması | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
9 | Yapı çerçevesinde yapılan ve yapıya ulaşımı sağlayan merdiven çeşitlerinin anlatılması, detaylarının çizilmesi | Yapısal elemanların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Yapı çevresinde dolaşımı sağlayan yaya yolu çeşitlerinin anlatılması ve detaylandırılması | Merdivenler ve bağlantıların çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
11 | Yapı çevresinde koruma amaçlı çevre duvar ve çeşitlerinin anlatılması, detaylandırılması | Yaya yollarının oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
12 | Yapı çevresinde oturma elemanları çeşitleri ve detaylandırılması | Duvarların oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
13 | Tüm işlenen konuları içeren proje çalışması yapılacak (I) | Oturma elemanlarının oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
14 | Tüm işlenen konuları içeren proje çalışması yapılacak (II) | Eskiz çalışmalarının tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
15 | Tüm işlenen konuları içeren proje çalışması yapılacak (III) | Eskiz çalışmalarının tamamlanması ve kritiklerin düzeltilmesi | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje çizimlerinin tamamlanması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje çizimlerinin tamamlanması | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |