P266 Süs Bitkileri

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
PEYZAJ MİMARLIĞI PR.
Kod P266
Ad Süs Bitkileri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. YÜKSEL ÜNLÜKAPLAN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. YÜKSEL ÜNLÜKAPLAN (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Peyzaj Mimarlığı çalışmalarında estetik ve fonksiyonel amaçlarla kullanılan otsu bitkilerin sınıflandırılması, familya cins ve türlerin özelliklerinin tanıtılması. Kullanım alanları ile ilgili genel bilgilerin sunulması. Genel anlamda bitkilerle ilgili bazı terimlerin açıklanması. Herbaryum yapılmasını sağlayarak bitkilerle ilgili bilgilerin kalıcı olmasını sağlamak.

Dersin İçeriği

Otsu bitkilerin sınıflandırması, bu gruptaki ve dış mekanlarda kullanıma uygun bitki türlerini içine alan önemli familyalar. Bu familyaların, kullanıma uygun cins ve türlerinin genel özellikleri, kullanım ve yetiştiricilikle ilgili nitelikleri. Familya, cins veya tür bazında çevresel ıslahta kullanılanların tanıtımı.

Dersin Ön Koşulu

Yoktur.

Kaynaklar

Söğüt, Z., 1996. Su Bitkileri ve Peyzaj Mimarlığında Kullanımı, Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi genel Yayın No 122, Ders Kitapları no 35 Adana

Notlar

Mevsimlikler, çok yıllık otsular, çatı bahçeleri, su bahçeleri, kaktüs ve sukkulentler, üretim tekniği, fidanlık tekniği konularındaki tüm kaynaklar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Süs bitkilerinde yer alan familya, cins ve türleri tanır
ÖÇ02 Bitkilerle ilgili bazı temel bilgileri edinir
ÖÇ03 Bitkilerin kullanım alanları ile ilgili bilgi sahibi olarak temel bir takım yorumlarda bulunur
ÖÇ04 Sorunların çözümünde bu bitki türlerinin kullanımları ile ilgili yorum yapar
ÖÇ05 Özel bahçeler oluşturmada bitkilerin rolünü bilir
ÖÇ06 Süs bitkileri grupları içinde dış mekan bitkilerinin üretim alanlarını kurabilir
ÖÇ07 Süs bitkilerini farklı peyzaj alanlarında kullanabilir.
ÖÇ08 Otsu odunsu süs bitki gruplarını tanır ve ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Süs bitkileri kavramı, Türkiye'de yapılan sınıflandırma. Ülkesel ölçekte ve dünyada üretim ve pazarlama. Ders bilgi paketini inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Süs bitkilerinin kullanım alanları Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Dış mekan bitkilerinin üretimi; fidanlık tekniği: üretim yapıları, özellikleri, tipleri Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-2 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Süs bitkileri grupları içinde dış mekan bitkilerinin üretimi; fidanlık tekniği:üretim teknikleri Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-3 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Süs bitkileri grupları içinde dış mekan bitkilerinin üretimi; fidanlık tekniği:şaşırtma, budama teknikleri Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-4 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Süs bitkileri grupları içinde dış mekan bitkilerinin üretimi; fidanlık tekniği:bitki büyüme düzenleyicileri Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-5 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
7 Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; küçük çalı ve çalımsı bitkiler, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-6 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-7 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; küçük çalı ve çalımsı bitkiler, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları, alan çalışması Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-8 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; soğanlı yumrulu bitkiler, sınıflandırma, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-9 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; su bitkileri, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-10 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; mevsimlik ve çok yıllıklar, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-11 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; mevsimlik ve çok yıllıklar, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları-2 Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-12 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; mevsimlik ve çok yıllıklar, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları-3 Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-13 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; mevsimlik ve çok yıllıklar, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları-4 Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-14 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları-2 Sınav-2 Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 60 24
2. Ara Sınav 40 16
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.03.2025 11:20