Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | P266 |
Ad | Süs Bitkileri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YÜKSEL ÜNLÜKAPLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. YÜKSEL ÜNLÜKAPLAN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Peyzaj Mimarlığı çalışmalarında estetik ve fonksiyonel amaçlarla kullanılan otsu bitkilerin sınıflandırılması, familya cins ve türlerin özelliklerinin tanıtılması. Kullanım alanları ile ilgili genel bilgilerin sunulması. Genel anlamda bitkilerle ilgili bazı terimlerin açıklanması. Herbaryum yapılmasını sağlayarak bitkilerle ilgili bilgilerin kalıcı olmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Otsu bitkilerin sınıflandırması, bu gruptaki ve dış mekanlarda kullanıma uygun bitki türlerini içine alan önemli familyalar. Bu familyaların, kullanıma uygun cins ve türlerinin genel özellikleri, kullanım ve yetiştiricilikle ilgili nitelikleri. Familya, cins veya tür bazında çevresel ıslahta kullanılanların tanıtımı.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Söğüt, Z., 1996. Su Bitkileri ve Peyzaj Mimarlığında Kullanımı, Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi genel Yayın No 122, Ders Kitapları no 35 Adana
Notlar
Mevsimlikler, çok yıllık otsular, çatı bahçeleri, su bahçeleri, kaktüs ve sukkulentler, üretim tekniği, fidanlık tekniği konularındaki tüm kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Süs bitkilerinde yer alan familya, cins ve türleri tanır |
ÖÇ02 | Bitkilerle ilgili bazı temel bilgileri edinir |
ÖÇ03 | Bitkilerin kullanım alanları ile ilgili bilgi sahibi olarak temel bir takım yorumlarda bulunur |
ÖÇ04 | Sorunların çözümünde bu bitki türlerinin kullanımları ile ilgili yorum yapar |
ÖÇ05 | Özel bahçeler oluşturmada bitkilerin rolünü bilir |
ÖÇ06 | Süs bitkileri grupları içinde dış mekan bitkilerinin üretim alanlarını kurabilir |
ÖÇ07 | Süs bitkilerini farklı peyzaj alanlarında kullanabilir. |
ÖÇ08 | Otsu odunsu süs bitki gruplarını tanır ve ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Süs bitkileri kavramı, Türkiye'de yapılan sınıflandırma. Ülkesel ölçekte ve dünyada üretim ve pazarlama. | Ders bilgi paketini inceler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Süs bitkilerinin kullanım alanları | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Dış mekan bitkilerinin üretimi; fidanlık tekniği: üretim yapıları, özellikleri, tipleri | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Süs bitkileri grupları içinde dış mekan bitkilerinin üretimi; fidanlık tekniği:üretim teknikleri | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Süs bitkileri grupları içinde dış mekan bitkilerinin üretimi; fidanlık tekniği:şaşırtma, budama teknikleri | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Süs bitkileri grupları içinde dış mekan bitkilerinin üretimi; fidanlık tekniği:bitki büyüme düzenleyicileri | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; küçük çalı ve çalımsı bitkiler, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; küçük çalı ve çalımsı bitkiler, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları, alan çalışması | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; soğanlı yumrulu bitkiler, sınıflandırma, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-9 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; su bitkileri, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-10 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; mevsimlik ve çok yıllıklar, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-11 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; mevsimlik ve çok yıllıklar, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları-2 | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-12 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; mevsimlik ve çok yıllıklar, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları-3 | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-13 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dış mekanlarda kullanılan bitki grupları; mevsimlik ve çok yıllıklar, bazı önemli cinsler, türler, genel özellikleri ve kullanımları-4 | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma-14 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-2 | Sınav-2 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 60 | 24 |
2. Ara Sınav | 40 | 16 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |