Genel Bilgi
Kod | P347 |
Ad | Şehircilik Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Tülin SELVİ ÜNLÜ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Şehirciliğin temelleri, ilkeleri ve amaçları ile ilgili bilgi geliştirmek; Şehircilik ile ilgili güncel konular hakkında farkındalığın oluşması; Şehirciliğin sosyal, ekonomik ve politik yanlarını da kapsayacak disiplinler arası yaklaşımın geliştirilmesi; Şehircilik düşüncesi ve önerileri ile ilgili gruplar arasında iletişim ortamı oluşturulmasını sağlayacak becerilerin geliştirilmesi; Mekanın ve yerin kendine özgü özellik ve niteliklerinin tanımlanması ve değerlendirilmesi; Şehirciliğin sosyal ve kültürel mirasa yönelik değeri hakkında farkındalığın oluşması.
Dersin İçeriği
Şehirciliğin süreçleri; şehircilik ve kentsel tasarım kuramları; kentlerin biçimlenmesindeki temel etkenler; temel yaklaşımlar; kentsel tasarım modelleri ve örnekleri; şehirciliğin tarihsel gelişimi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Benevolo L (2017) Avrupa Tarihinde Kentler, Literatür, İstanbul. Childe G (1992) Kendini Yaratan İnsan, Varlık, İstanbul. Fishman R (2016) Yirminci Yüzyılda Kent Ütopyaları: Ebenezer Howard, Frank Lloyd Wright ve Le Corbusier, Daimon, İstanbul. Le Corbusier (2014) Şehircilik, Daimon, İstanbul. Lynch K (2010) Kent İmgesi, İş Bankası, İstanbul. Mumford L (2007) Tarih Boyunca Kent, Ayrıntı, İstanbul. Rasmussen SE (2020) Şehirler ve Yapılar, Arketon, İstanbul. Sitte C (2020) Sanat İlkelerine Göre Kent İnşa Etmek, Janus, İstanbul. Wycherley R. E. (2011) Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat, İstanbul.
Notlar
Benevolo L (2017) Avrupa Tarihinde Kentler, Literatür, İstanbul. Childe G (1992) Kendini Yaratan İnsan, Varlık, İstanbul. Fishman R (2016) Yirminci Yüzyılda Kent Ütopyaları: Ebenezer Howard, Frank Lloyd Wright ve Le Corbusier, Daimon, İstanbul. Le Corbusier (2014) Şehircilik, Daimon, İstanbul. Lynch K (2010) Kent İmgesi, İş Bankası, İstanbul. Mumford L (2007) Tarih Boyunca Kent, Ayrıntı, İstanbul. Rasmussen SE (2020) Şehirler ve Yapılar, Arketon, İstanbul. Sitte C (2020) Sanat İlkelerine Göre Kent İnşa Etmek, Janus, İstanbul. Wycherley R. E. (2011) Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Şehirciliğin temelleri, ilkeleri ve amaçları ile ilgili bilgi geliştirir |
ÖÇ02 | Şehircilik ile ilgili güncel konular hakkında farkındalık geliştirir. |
ÖÇ03 | Şehirciliğin sosyal, ekonomik ve politik yanlarını da kapsayacak disiplinlerarası bir yaklaşım geliştirir |
ÖÇ04 | Şehircilik düşüncesi ve önerileri ile ilgili gruplar arasında iletişim ortamı oluşturulmasını sağlayacak beceriler geliştirir. |
ÖÇ05 | Mekanın ve yerin kendine özgü özellik ve nitelikleri tanımlar |
ÖÇ06 | Şehirciliğin sosyal ve kültürel mirasa yönelik değerinin farkına varır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel kavramlar ve dersin içeriği | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Mimarlık, şehir planlama ve kentsel tasarım: Şehircilik nerede | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kentlerin ortaya çıkışı | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Antik Yunan ve Roma Döneminde Kentin Yapısı | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Ortaçağ kenti | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Rönesans ve Barok Kenti | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
7 | On dokuzuncu Yüzyılda Değişen Kent: Anıtsal yaklaşım ve Sanatsal Yaklaşım | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | On dokuzuncu Yüzyılda Değişen Kent: Yeni kent arayışı | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İşlevsel Kent | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
11 | İşlevsel kente eleştiriler | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Türkiyede kentlerin değişimi: On dokuzuncu yüzyıl | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Türkiyede kentlerin değişimi: Erken Cumhuriyet Dönem | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Türkiyede kentlerin değişimi: 100 yılın değerlendirilmesi | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Değerlendirme | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |