P347 Şehircilik Tarihi

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
PEYZAJ MİMARLIĞI PR.
Kod P347
Ad Şehircilik Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket OB Ortak Dersler (Fakülte/Meslek Yüksekokulu/Konservatuvar) S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Tülin SELVİ ÜNLÜ (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Şehirciliğin temelleri, ilkeleri ve amaçları ile ilgili bilgi geliştirmek; Şehircilik ile ilgili güncel konular hakkında farkındalığın oluşması; Şehirciliğin sosyal, ekonomik ve politik yanlarını da kapsayacak disiplinler arası yaklaşımın geliştirilmesi; Şehircilik düşüncesi ve önerileri ile ilgili gruplar arasında iletişim ortamı oluşturulmasını sağlayacak becerilerin geliştirilmesi; Mekanın ve yerin kendine özgü özellik ve niteliklerinin tanımlanması ve değerlendirilmesi; Şehirciliğin sosyal ve kültürel mirasa yönelik değeri hakkında farkındalığın oluşması.

Dersin İçeriği

Şehirciliğin süreçleri; şehircilik ve kentsel tasarım kuramları; kentlerin biçimlenmesindeki temel etkenler; temel yaklaşımlar; kentsel tasarım modelleri ve örnekleri; şehirciliğin tarihsel gelişimi.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Benevolo L (2017) Avrupa Tarihinde Kentler, Literatür, İstanbul. Childe G (1992) Kendini Yaratan İnsan, Varlık, İstanbul. Fishman R (2016) Yirminci Yüzyılda Kent Ütopyaları: Ebenezer Howard, Frank Lloyd Wright ve Le Corbusier, Daimon, İstanbul. Le Corbusier (2014) Şehircilik, Daimon, İstanbul. Lynch K (2010) Kent İmgesi, İş Bankası, İstanbul. Mumford L (2007) Tarih Boyunca Kent, Ayrıntı, İstanbul. Rasmussen SE (2020) Şehirler ve Yapılar, Arketon, İstanbul. Sitte C (2020) Sanat İlkelerine Göre Kent İnşa Etmek, Janus, İstanbul. Wycherley R. E. (2011) Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat, İstanbul.

Notlar

Benevolo L (2017) Avrupa Tarihinde Kentler, Literatür, İstanbul. Childe G (1992) Kendini Yaratan İnsan, Varlık, İstanbul. Fishman R (2016) Yirminci Yüzyılda Kent Ütopyaları: Ebenezer Howard, Frank Lloyd Wright ve Le Corbusier, Daimon, İstanbul. Le Corbusier (2014) Şehircilik, Daimon, İstanbul. Lynch K (2010) Kent İmgesi, İş Bankası, İstanbul. Mumford L (2007) Tarih Boyunca Kent, Ayrıntı, İstanbul. Rasmussen SE (2020) Şehirler ve Yapılar, Arketon, İstanbul. Sitte C (2020) Sanat İlkelerine Göre Kent İnşa Etmek, Janus, İstanbul. Wycherley R. E. (2011) Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat, İstanbul.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Şehirciliğin temelleri, ilkeleri ve amaçları ile ilgili bilgi geliştirir
ÖÇ02 Şehircilik ile ilgili güncel konular hakkında farkındalık geliştirir.
ÖÇ03 Şehirciliğin sosyal, ekonomik ve politik yanlarını da kapsayacak disiplinlerarası bir yaklaşım geliştirir
ÖÇ04 Şehircilik düşüncesi ve önerileri ile ilgili gruplar arasında iletişim ortamı oluşturulmasını sağlayacak beceriler geliştirir.
ÖÇ05 Mekanın ve yerin kendine özgü özellik ve nitelikleri tanımlar
ÖÇ06 Şehirciliğin sosyal ve kültürel mirasa yönelik değerinin farkına varır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel kavramlar ve dersin içeriği Ön hazırlık gerekmemektedir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Mimarlık, şehir planlama ve kentsel tasarım: Şehircilik nerede Programda belirtilen ders okumalarını yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
3 Kentlerin ortaya çıkışı Programda belirtilen ders okumalarını yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
4 Antik Yunan ve Roma Döneminde Kentin Yapısı Programda belirtilen ders okumalarını yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Ortaçağ kenti Programda belirtilen ders okumalarını yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
6 Rönesans ve Barok Kenti Programda belirtilen ders okumalarını yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
7 On dokuzuncu Yüzyılda Değişen Kent: Anıtsal yaklaşım ve Sanatsal Yaklaşım Programda belirtilen ders okumalarını yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 On dokuzuncu Yüzyılda Değişen Kent: Yeni kent arayışı Programda belirtilen ders okumalarını yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
10 İşlevsel Kent Programda belirtilen ders okumalarını yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
11 İşlevsel kente eleştiriler Programda belirtilen ders okumalarını yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
12 Türkiyede kentlerin değişimi: On dokuzuncu yüzyıl Programda belirtilen ders okumalarını yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
13 Türkiyede kentlerin değişimi: Erken Cumhuriyet Dönem Programda belirtilen ders okumalarını yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
14 Türkiyede kentlerin değişimi: 100 yılın değerlendirilmesi Programda belirtilen ders okumalarını yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
15 Değerlendirme Programda belirtilen ders okumalarını yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.03.2025 12:09