Genel Bilgi
| Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
| PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
| Kod | P347 |
| Ad | Şehircilik Tarihi |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | OB Ortak Dersler (Fakülte/Meslek Yüksekokulu/Konservatuvar) S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Tülin SELVİ ÜNLÜ (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Şehirciliğin temelleri, ilkeleri ve amaçları ile ilgili bilgi geliştirmek; Şehircilik ile ilgili güncel konular hakkında farkındalığın oluşması; Şehirciliğin sosyal, ekonomik ve politik yanlarını da kapsayacak disiplinler arası yaklaşımın geliştirilmesi; Şehircilik düşüncesi ve önerileri ile ilgili gruplar arasında iletişim ortamı oluşturulmasını sağlayacak becerilerin geliştirilmesi; Mekanın ve yerin kendine özgü özellik ve niteliklerinin tanımlanması ve değerlendirilmesi; Şehirciliğin sosyal ve kültürel mirasa yönelik değeri hakkında farkındalığın oluşması.
Dersin İçeriği
Şehirciliğin süreçleri; şehircilik ve kentsel tasarım kuramları; kentlerin biçimlenmesindeki temel etkenler; temel yaklaşımlar; kentsel tasarım modelleri ve örnekleri; şehirciliğin tarihsel gelişimi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Benevolo L (2017) Avrupa Tarihinde Kentler, Literatür, İstanbul. Childe G (1992) Kendini Yaratan İnsan, Varlık, İstanbul. Fishman R (2016) Yirminci Yüzyılda Kent Ütopyaları: Ebenezer Howard, Frank Lloyd Wright ve Le Corbusier, Daimon, İstanbul. Le Corbusier (2014) Şehircilik, Daimon, İstanbul. Lynch K (2010) Kent İmgesi, İş Bankası, İstanbul. Mumford L (2007) Tarih Boyunca Kent, Ayrıntı, İstanbul. Rasmussen SE (2020) Şehirler ve Yapılar, Arketon, İstanbul. Sitte C (2020) Sanat İlkelerine Göre Kent İnşa Etmek, Janus, İstanbul. Wycherley R. E. (2011) Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat, İstanbul.
Notlar
Benevolo L (2017) Avrupa Tarihinde Kentler, Literatür, İstanbul. Childe G (1992) Kendini Yaratan İnsan, Varlık, İstanbul. Fishman R (2016) Yirminci Yüzyılda Kent Ütopyaları: Ebenezer Howard, Frank Lloyd Wright ve Le Corbusier, Daimon, İstanbul. Le Corbusier (2014) Şehircilik, Daimon, İstanbul. Lynch K (2010) Kent İmgesi, İş Bankası, İstanbul. Mumford L (2007) Tarih Boyunca Kent, Ayrıntı, İstanbul. Rasmussen SE (2020) Şehirler ve Yapılar, Arketon, İstanbul. Sitte C (2020) Sanat İlkelerine Göre Kent İnşa Etmek, Janus, İstanbul. Wycherley R. E. (2011) Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Şehirciliğin temelleri, ilkeleri ve amaçları ile ilgili bilgi geliştirir |
| ÖÇ02 | Şehircilik ile ilgili güncel konular hakkında farkındalık geliştirir. |
| ÖÇ03 | Şehirciliğin sosyal, ekonomik ve politik yanlarını da kapsayacak disiplinlerarası bir yaklaşım geliştirir |
| ÖÇ04 | Şehircilik düşüncesi ve önerileri ile ilgili gruplar arasında iletişim ortamı oluşturulmasını sağlayacak beceriler geliştirir. |
| ÖÇ05 | Mekanın ve yerin kendine özgü özellik ve nitelikleri tanımlar |
| ÖÇ06 | Şehirciliğin sosyal ve kültürel mirasa yönelik değerinin farkına varır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | 3 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | 4 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | 3 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | 5 |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Temel kavramlar ve dersin içeriği | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Mimarlık, şehir planlama ve kentsel tasarım: Şehircilik nerede | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Kentlerin ortaya çıkışı | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Antik Yunan ve Roma Döneminde Kentin Yapısı | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 5 | Ortaçağ kenti | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Rönesans ve Barok Kenti | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | On dokuzuncu Yüzyılda Değişen Kent: Anıtsal yaklaşım ve Sanatsal Yaklaşım | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | On dokuzuncu Yüzyılda Değişen Kent: Yeni kent arayışı | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | İşlevsel Kent | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | İşlevsel kente eleştiriler | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Türkiyede kentlerin değişimi: On dokuzuncu yüzyıl | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Türkiyede kentlerin değişimi: Erken Cumhuriyet Dönem | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | Türkiyede kentlerin değişimi: 100 yılın değerlendirilmesi | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Değerlendirme | Programda belirtilen ders okumalarını yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||