P352 Peyzaj Analizi 2

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
PEYZAJ MİMARLIĞI PR.
Kod P352
Ad Peyzaj Analizi 2
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAKAN ALPHAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HAKAN ALPHAN (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin çevresel kaynaklara ait peyzaj düzeyinde bilginin toplanması için kullanılan araç/yöntemleri, peyzaj paternleri ve peyzajda meydana gelen süreçleri ve değişim tespiti konularını tanımlaması dersin amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Peyzaj analizinde bilgi teknolojilerine dayalı veri toplama ve değerlendirmenin genel kapsamı. Arazi örtüsü ve alan kullanımı kavramları ve bu kavramların doğal ve antropojenik güçlerle ilişkisi. Sayısal veri setleri, peyzaj analizinde farklı tür ve ölçeklerdeki verilerin kullanımını belirleyen noktalar. Yersel analiz: yerel, bölgesel ve küresel düzeyde analiz: gereksinimler, avantajlar, kısıtlar. Çevrenin peyzaj düzeyindeki biyofiziksel özelliklerinin tanımlanmasında kullanılan anahtarlar: bitki örtüsü, insan yapısı unsurlar, jeomorfolojik ve hidrolojik birimler. Kategorik tanımlama: Sınıflama şemaları: FAO LCCS, CORINE Arazi Örtüsü (CLC), C-CAP, vb. Peyzaj patern analizleri: parça, sınıf ve peyzaj düzeyindeki metrikler. Bilgisayar ortamında uygulamalı çalışma.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Haftalık olarak örencilere verilen ders notları ve/ya çalışma notları

Notlar

P. Stahlschmidt , S. Swaffield , J. Primdahl , V. Nellemann. 2017. Landscape Analysis: Investigating the potentials of space and place (1st Edition). Routlege, 208 P.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arazi örtüsü ve alan kullanımı kavramlarını tanımlar
ÖÇ02 Peyzajların haritalanmasında kullanılan veri tiplerini sıralar.
ÖÇ03 Peyzajların biyofiziksel özelliklerinin tanımlanmasında hangi yöntemleri dikkate alacağını sıralar
ÖÇ04 Peyzajları farklı özelliklere ait birimlerden oluşan bir mozaik olarak tanımlar.
ÖÇ05 Peyzajlarda meydana gelen süreçlerin zamansal, mevsimsel ve yersel özelliklerini tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Peyzaj analizinde bilgi teknolojilerine dayalı veri toplama ve değerlendirmenin genel kapsamı. Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Arazi örtüsü ve alan kullanımı kavramları ve bu kavramların doğal ve antropojenik güçlerle ilişkisi Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Sayısal veri setleri, kaynak analizinde farklı tür ve ölçeklerdeki verilerin kullanımını belirleyen noktalar Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Yersel analiz: yerel, bölgesel ve küresel düzeyde analiz: gereksinimler, avantajlar, kısıtlar Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Çevrenin peyzaj düzeyindeki biyofiziksel özelliklerinin tanımlanmasında kullanılan anahtarlar: bitki örtüsü, insan yapısı unsurlar, jeomorfolojik ve hidrolojik birimler Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Kategorik tanımlama: Sınıflama şemaları: FAO LCCS, CORINE Arazi Örtüsü (CLC), C-CAP, vb. Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Kategorik detaylandırma: Sınıflama şemaları: FAO, CORINE Arazi Örtüsü (CLC), C-CAP, vb. Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ara sınava kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
9 Peyzaj patern analizleri: parça, sınıf ve peyzaj düzeyindeki metrikler. Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
10 Peyzaj patern analizleri: parça, sınıf ve peyzaj düzeyindeki metrikler (devamı) Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Peyzaj kompozisyon ve konfigürasyon metrikleri Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Peyzaj kompozisyon ve konfigürasyon metrikleri (devamı) Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Biyoçeşitlilik indisleri (ör: Shannon ve Simpson çeşitlilik indisleri) Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Bilgisayar ortamında uygulamalı çalışma İlgili görüntü işleme ve veri analizi yazılımlarını başlangıç düzeyinde tanıma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Mikro Projelerin Sunumu Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl sonu sınavına kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl sonu sınavına kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.03.2025 11:44