Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | BBP386 |
Ad | Budama Tekniği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ALİ KÜDEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BURHANETTİN İMRAK
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Budamanın meyve ağaçlarındaki fizyolojik etkileri hakkında yorum yapabilmesi, yetiştiricilikte budamanın öneminin anlaşılması, edinilen bilgilerin pratiğe aktarılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Meyve ağaçlarında budama ve amaçları, budamanın fizyolojik esasları, yaz budaması ve verimlilik ilişkileri, ABA birikimi ve budama ilişkileri, anaçlar ve budama, klasik budama şekilleri, modern budama teknikleri, dikim sistemleri ve buna uygun budama şekilleri, anaç kalem ilişkileri, alternatif budama sistemleri, meyve türlerine göre uygun budama şekilleri konuları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İnternet akademik kaynaklar
Notlar
İnternet akademik kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Budamanın tanımı ve amaçlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Klasik Budama sistemlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Yeni budama tekniklerini ve budamaya alternatif uygulamaları sıralar. |
ÖÇ04 | Bitki türüne, çeşidine, kullanılacak anaca ve amaca göre uygun budamayı belirler/uygular. |
ÖÇ05 | Yaz budaması ve verimlilik ilişkilerini yorumlar. |
ÖÇ06 | ABA birikimi ve budama ilişkilerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Meyve ağaçlarının organları ve işlevleri | Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
2 | Kökler ve Gövde | Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Dallar; Yumuşak çekirdekli meyve ağaçlarındaki dallar | Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
4 | Sert çekirdekli meyve ağaçlarındaki dallar | Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
5 | Yumuşak ve sert çekirdekli, diğer meyve türlerinin meyve gözleri | Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
6 | Meyve yetiştiriciliğinde kullanılan anaçlar ve özellikleri | Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
7 | Budamanın tanımı ve amaçları | Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Budamanın fizyolojik esasları | Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
10 | Budama zamanı; yaz, kış budaması | Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
11 | Meyve ağaçlarına verilecek şekiller 1 | Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
12 | Meyve ağaçlarına verilecek şekiller 2 | Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Yeni budama teknikleri ve budamaya alternatif kullanılan teknikler | Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
14 | Hormonlar ve budama arasındaki ilişki | Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
15 | Uygulama | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |