Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | PM495 |
Ad | Ulaşım Planlaması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURİYE SAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NURİYE SAY
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mekansal planlama çalışmaları kapsamında, farklı ulaşım tiplerine yönelik çevre dostu planlama çalışmaları yapması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Planlama, mekansal planlama, sektörel planlama ve ulaşım planlaması kavramları, Ulaşım planlamasında peyzaj mimarlığı disiplininden beklenenler, Ulaşım faaliyetlerine yönelik yer seçimi çalışmaları için ekolojik planlamanın temel aşamaları, Ulaşım faaliyetlerine uygulanacak ÇED çalışmalarının temel ilkeleri, Ulaşım sektöründen kaynaklanan çevresel sorunlar, Ulaşım planlama çalışmalarında peyzaj tasarım uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders anlatımında yararlanmak üzere çok sayıda ulusal ve uluslararası kaynak bulunmaktadır.
Notlar
Ders anlatımında yararlanmak üzere çok sayıda ulusal ve uluslararası kaynak bulunmaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ulaşım planlaması ile ilgili temel kavramları öğrenir. |
ÖÇ02 | Ulaşımın bir alan kullanım tipi ve sektör olarak, farklı ölçeklerde yürütülen planlama ve uygulama çalışmalarındaki önem ve yeri hakkında yorum getirir. |
ÖÇ03 | Türkiye'deki ulaşım planlaması gelişim sürecini tarihsel perspektifte neden-sonuç ilişkisi kapsamında yorumlar. |
ÖÇ04 | Ulaşım planlaması ve ÇED konusunu ilişkilendirir. |
ÖÇ05 | Planlama, mekansal planlama, sektörel planlama ve ulaşım planlaması kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ06 | Alan kullanımı ve sektör olarak ulaşımı açıklar. |
ÖÇ07 | Ulaşım tiplerini ve sürdürülebilirlik ilişkisini ilişkilendirir. |
ÖÇ08 | Ulaşım planlaması ve mekansal planlama ilişkisini hiyerarşik yönden yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, amacı ve içeriği ile ilgili bilgiler, kaynak tanıtımı. | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Planlama, sektörel planlama ve ulaşım planlaması kavramlarının incelenmesi | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sektörel planlamanın sosyo-ekonomik ve fiziksel planlama boyutunun incelenmesi. | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sektörel planlamada peyzaj mimarlarının yeri örneklerle açıklama. | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türkiyede sektörel planlama süreci, ulaşım planlaması ile ilgili kurum ve kuruluşlar. | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Ulaşım planlamasında, Peyzaj mimarlarının sağlayacağı katkılar örneklerle açıklama | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ulaşım planlaması ve ekolojik planlama kavramlarının ilişkilendirilmesi | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Karayollarında güzergah seçimi başta olmak üzere diğer kullanımlar için yer seçiminde izlenen yasal süreç ve peyzaj mimarları açısından dikkat edilecek hususlar. | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Karayollarında, hava alanlarında, limanlarda ve demiryollarında uygulanacak Çevresel Eki Değerlendirmesi (ÇED) süreci, yasal işleyiş. ÇED konusunda peyzaj mimarlarının sağlayacağı katkıların örnek ÇED raporları ile açıklanması | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ulaşımdan kaynaklanan çevresel sorunlar ve bu sorunların giderilmesi ve azaltılması konusunda planlama ve tasarım uygulamalarının önemi | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Karayollarında peyzaj uygulama alanları, şev ve refüjlerde fonksiyonel ve estetik amaçlı bitkilendirme teknikleri | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Örnek uygulamaların tanıtımı amaçlı Teknik gezi | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Öğrenci sunuşları Genel tartışma | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Öğrenci sunuşları Genel tartışma (2) | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |