Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | PM468 |
Ad | Bitki Sosyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi DENİZ BOZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi DENİZ BOZ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki sosyolojisi araştırma yöntemlerini tanıması, peyzajları tanımlanması/sınıflanması ve doğallık değerlendirmesi yapması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda ayrıca bitki topluluğu indikatörünü kullanması beklenir.
Dersin İçeriği
Bitki biliminde temel kavramlar; bitki sistematiği / syn-taksonomi. Vejetasyon birimleri; formasyon, bitki birlikleri ve toplulukları. Vejetasyon analizi için yöntem yaklaşımları. Bitki toplulukları ve yetişme ortamı koşulları arasındaki ilişkiler: Bitki yaşam formları. Bitki topluluklarının yayılışındaki insan etkileri: Synatropik flora ve vejetasyon.
Dersin Ön Koşulu
bulunmamaktadır
Kaynaklar
Akman, Y., Ketenoğlu, O., 1987. Vejetasyon ekolojisi. Ankara Ü. Fen Fakültesi Yayın No 146 Ankara
Notlar
ulusal ve uluslar arası yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Syn-taksonomik sınıflama sistemini açıklar |
ÖÇ02 | Bitki örtüsü habitat ilişkilerini açıklar |
ÖÇ03 | Doğal bitki örtüsünü topluluk düzeyinde açıklar |
ÖÇ04 | Vejetasyonların tür kompozisyonu ve strüktürlerine ilişkin veri toplama ve değerlendirmenin yöntem ve tekniklerini kavrama ve peyzaj planlamada kullanır |
ÖÇ05 | Vejetasyon analizi verilerini istatistik yöntemler ile değerlendirir |
ÖÇ06 | Vejetasyon ünitelerinin belirlenmesiyle ilgili metotları açıklar |
ÖÇ07 | Bitki birliklerinin isimlendirilmesini açıklar |
ÖÇ08 | Örnek alan ve örnek alan çeşitlerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki biliminde temel kavramlar | Paylaşılan ders notlarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bitki sistematiği ve syn-taksonomi | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Vejetasyon birimleri; formasyon, bitki birlikleri ve toplulukları. | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bitki toplulukları ve yetişme ortamı koşulları arasındaki ilişkiler | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Habitat sınıflaması ve bitki toplulukları indikatörü | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Maki vejetasyonu | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Halep Çamı ormanı vejetasyonu | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Vejetasyon analizi için yöntem yaklaşımları | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Braun Blanquet yöntemi | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kıyı kumulu vejetasyonu | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 9 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bitki topluluklarının yayılışındaki insan etkileri: Syn-antropik flora ve vejetasyon. | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 10 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ruderal ve segetal vejetasyon | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 11 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Vejetasyon analizi | Kaydedilen analiz verilerinin tablolaştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Vejetasyon analizi sonuçlarının değerlendirilmesi | Kaydedilen analiz verilerinin tablolaştırılması 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |