Genel Bilgi
Kod | PM468 |
Ad | Bitki Sosyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi DENİZ BOZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki sosyolojisi araştırma yöntemlerini tanıtmak ve peyzajların tanımlanması/sınıflanması ve doğallık değerlendirmesi kapsamında bitki topluluğu indikatörünün kullanımını öğretmek
Dersin İçeriği
Bitki biliminde temel kavramlar; bitki sistematiği / syn-taksonomi. Vejetasyon birimleri; formasyon, bitki birlikleri ve toplulukları. Vejetasyon analizi için yöntem yaklaşımları. Bitki toplulukları ve yetişme ortamı koşulları arasındaki ilişkiler: Bitki yaşam formları. Bitki topluluklarının yayılışındaki insan etkileri: Synatropik flora ve vejetasyon.
Dersin Ön Koşulu
bulunmamaktadır
Kaynaklar
Akman, Y., Ketenoğlu, O., 1987. Vejetasyon ekolojisi. Ankara Ü. Fen Fakültesi Yayın No 146 Ankara
Notlar
ulusal ve uluslar arası yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Syn-taksonomik sınıflama sistemini öğrenir |
ÖÇ02 | Bitki örtüsü habitat ilişkilerini öğrenir |
ÖÇ03 | Doğal bitki örtüsünü topluluk düzeyinde tanıma ve değerlendirir |
ÖÇ04 | Vejetasyonların tür kompozisyonu ve strüktürlerine ilişkin veri toplama ve değerlendirmenin yöntem ve tekniklerini kavrama ve peyzaj planlamada kullanır |
ÖÇ05 | Vejetasyon analizi verilerini istatistik yöntemler ile değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki biliminde temel kavramlar | Paylaşılan ders notlarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bitki sistematiği ve syn-taksonomi | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Vejetasyon birimleri; formasyon, bitki birlikleri ve toplulukları. | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bitki toplulukları ve yetişme ortamı koşulları arasındaki ilişkiler | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Habitat sınıflaması ve bitki toplulukları indikatörü | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Maki vejetasyonu | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Halep Çamı ormanı vejetasyonu | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Vejetasyon analizi için yöntem yaklaşımları | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Braun Blanquet yöntemi | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kıyı kumulu vejetasyonu | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 9 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bitki topluluklarının yayılışındaki insan etkileri: Syn-antropik flora ve vejetasyon. | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 10 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ruderal ve segetal vejetasyon | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma 11 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Vejetasyon analizi | Kaydedilen analiz verilerinin tablolaştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Vejetasyon analizi sonuçlarının değerlendirilmesi | Kaydedilen analiz verilerinin tablolaştırılması 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |