Genel Bilgi
Kod | BED521 |
Ad | Spor Psikolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ZEYNEP FİLİZ DİNÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ZEYNEP FİLİZ DİNÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sportif performansın arttırılmasında spor psikolojisinin önemini öğrenir.
Dersin İçeriği
Psikolojinin tanımı, Psikolojik araştırma yöntemleri. Spor psikolojisinin tanımı, tarihçesi, Amaçlar, Günümüzde spor psikolojisi çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Spor Psikolojisi: Inside Sport Psychology Peter C. Terry
Notlar
Spor Psikolojisi: Inside Sport Psychology Peter C. Terry
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci Sportif performansın arttırılmasında, spor psikolojisinin önemini öğrenir. |
ÖÇ02 | Öğrenci Korku, kaygı, stres, uyarılmışlık kavramlarını öğrenerek, sportif performansa hangi düzeyde etki ettiklerini kavrar |
ÖÇ03 | Öğrenci Psikolojik hazırlığın ön koşullarını öğrenir Antrenörün sporcuya yaklaşımı ve iletişimi nasıl olmalı; yapması ve yapmaması gerekenleri bilir. |
ÖÇ04 | Öğrenci Sporcunun müsabakaya psikolojik yönden nasıl hazırlanması gerektiğini öğrenir. |
ÖÇ05 | Öğrenci Sporcuların karşılaştığı belirli problemleri öğrenerek, sporcuları motive ederken dikkat etmesi gereken önemli noktaları kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Beden eğitimi ve spor alanında yöntem ve teknikleri uygular. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Verileri analiz eder ve değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel mesleki bilgileri edinir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeyde beden eğitimi ve spor alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Beden eğitimi ve spor alanında özgün çalışma yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki eksiklere yönelik çözüm önerileri üretir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde beden eğitimi ve spor alanı ile ilgili verileri toplar, analiz eder, yorumlar ve yayınlama becerisi edinir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiyi, uygulamada kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelere uyar. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenim alanı ile ilgili temel bilgileri kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikolojinin tanımı; Psikolojik araştırma yöntemleri. Spor psikolojisinin tanımı, tarihçesi, Neyi amaçladığı. Günümüzde spor psikolojisi çalışmaları | Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri- | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sportif psikolojisinde uygulamanın genel hatları, ruhsal ve zihinsel etkinlikler. | Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri- | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kişilik; belirleyen kriterleri, Sporun kişilik gelişimine katkıları, kişilik kuramları, sporcuların kişiliklerinin araştırılması. Sporda performansın | Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri- | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kaygı, korku, stres, uyarılmışlık kavramlarının tanımı, sportif performansa etkileri. uyarılmışlık- performans ilişkisi kuramları. | Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri- | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sporda motivasyon; motivasyon kuramları; başarı güdülenmesi, hedefi gerçekleştirme, yüklemleme kuramları | Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri- | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Performansı engelleyen faktörlerin giderilmesi ve psikoregülasyon teknikleri.; gevşeme teknikleri; | Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri- | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hedef belirleme, sportif hedefler basamağı, hedef belirlemede dikkat edilecek noktalar. | Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri- | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Grup ve grup dinamiğinin spordaki görünümü; oluşum evreleri,takım ruhu oluşturma, geliştirme, güven çalışmaları ve uygulamaları. A | Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri- | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Grup ve grup dinamiğinin spordaki görünümü; oluşum evreleri,takım ruhu oluşturma, geliştirme, güven çalışmaları ve uygulamaları. B | Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri- | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Antrenör sporcu iletişimi ve önemi. Antrenörün sporcuya psikolojik destekteki rolü. Antrenörün sporcuya yaklaşımı ve iletişimi nasıl olmalı. | Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri- | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Algı, dikkat, konsantrasyon; dikkatin sosyo-psikolojik kuramları | Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri- | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Sürentrenman tanımı, nedenleri, belirtileri, giderilmesine yönelik uygulamalar | Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri- | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Yarışma öncesi, yarışma, yarışma sonrası sporcuya verilmesi gereken psikolojik destek.Ideal performans durumu,(IPD) | Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri- | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Geri bildirimlerin alınması, değerlendirme | Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri- | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |