Genel Bilgi
Kod | BSB615 |
Ad | Endokrin Sistemin Egzersiz Yanıtı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KEREM TUNCAY ÖZGÜNEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Endokrin sistemin temel çalışma prensiplerinin öğrenilmesi. Büyüme hormonu ve periferdeki etkisine neden olan insülün benzeri büyüme faktörünün egzersizde nasıl değiştiğinin öğrenilmesi. Böbrek üstü vezi ve stress ilişkisinin öğrenilmesi. Egzersizin üreme sistemi üzerine olan etkisinin öğrenilmesi.
Dersin İçeriği
1. Endokrin sistemin temel çalışma prensipleri ve mekanizmaları 2. Büyüme hormonu, varyantları ve büyüme hormonu bağlayıcı proteinler 3. Direnç egzersizinin büyüme hormonu üzerine akut ve kronik etkileri 4. Akut ve kronik aerobik egzersize büyüme hormon cevabı 5. İnsülün benzeri büyüme faktör işaret sistemine giriş 6. Egzersiz, antrenman ve büyüme hormonu-insülin benzeri büyüme faktörü-I aksı 7. Böbrek üstü bezi ve egzersiz 8. Ara Sınav 9. Böbrek üstü medullası: Proenkefalinler ve egzersiz stresi 10. Egzersiz ve Hipotalamus / hipofiz / böbrek üstü bezi aksı 11. Üreme hormonları ve üreme aksı 12. Enerji sağlanabilirliği ve menstürel döngü 13. Enerji dengesi ve egzersiz ile ilişkili menstürel döngü bozuklukları 14. Testiküler işlevlerin düzenlenmesi 15. Direnç egzersizi ve testosteron 16. Final Sınavı
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
MCARDLE, William D.; KATCH, Frank I.; KATCH, Victor L. Essentials of exercise physiology. Lippincott Williams & Wilkins, 2006. ASTRAND PO, RODAHL K. DAHL HA, STROMME SB. Text book of work physiology. 4th ed, Champaign, IL: Human Kinetics, 2003. PLOWMAN, Sharon A.; SMITH, Denise L. Exercise physiology for health fitness and performance. Lippincott Williams & Wilkins, 2013. KRAEMER, William J.; FLECK, Steven J.; DESCHENES, Michael R. Exercise physiology: integrating theory and application. Lippincott Williams & Wilkins, 2011. WILMORE, Jack H.; COSTILL, David L.; KENNEY, W. Larry. Physiology of sport and exercise. Champaign, IL: Human kinetics, 2004.
Notlar
William J. Kraemer, Alan D. Rogol. The Endocrine System in Sports and Exercise 2005 International Olympic Committee
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Endokrin sistemin temel çalışma prensiplerini öğrenir |
ÖÇ02 | Büyüme hormonu etkilerini yorumlar |
ÖÇ03 | Farklı tipteki egzersizlerin büyüme hormonu üzerine olan etkisini öğrenir |
ÖÇ04 | Böbrek üstü bezinin çalışma prensiplerini öğrenir |
ÖÇ05 | Böbrek üstü bezinin egzersiz stresine olan yanıtlarını tanımlar |
ÖÇ06 | Üreme sistemi ve egzersizde oluşan değişklikleri yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | |
PÖÇ03 | Belirsiz | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | 2 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | 2 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 4 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | 4 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | |
PÖÇ12 | Belirsiz | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Endokrin sistemin temel çalışma prensipleri ve mekanizmaları | Ders için önerilen kaynaktan hazırlanma, literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Büyüme hormonu, varyantları ve büyüme hormonu bağlayıcı proteinler | Ders için önerilen kaynaktan hazırlanma, literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Direnç egzersizinin büyüme hormonu üzerine akut ve kronik etkileri | Ders için önerilen kaynaktan hazırlanma, literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Akut ve kronik aerobik egzersize büyüme hormon cevabı | Ders için önerilen kaynaktan hazırlanma, literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İnsülün benzeri büyüme faktör işaret sistemine giriş | Ders için önerilen kaynaktan hazırlanma, literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Egzersiz, antrenman ve büyüme hormonu-insülin benzeri büyüme faktörü-I aksı | Ders için önerilen kaynaktan hazırlanma, literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Böbrek üstü bezi ve egzersiz | Ders için önerilen kaynaktan hazırlanma, literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Böbrek üstü medullası: Proenkefalinler ve egzersiz stresi | Ders için önerilen kaynaktan hazırlanma, literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Egzersiz ve Hipotalamus / hipofiz / böbrek üstü bezi aksı | Ders için önerilen kaynaktan hazırlanma, literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Üreme hormonları ve üreme aksı | Ders için önerilen kaynaktan hazırlanma, literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Enerji sağlanabilirliği ve menstürel döngü | Ders için önerilen kaynaktan hazırlanma, literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Enerji dengesi ve egzersiz ile ilişkili menstürel döngü bozuklukları | Ders için önerilen kaynaktan hazırlanma, literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Testiküler işlevlerin düzenlenmesi | Ders için önerilen kaynaktan hazırlanma, literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Direnç egzersizi ve testosteron | Ders için önerilen kaynaktan hazırlanma, literatür araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |