Genel Bilgi
Kod | TT205 |
Ad | Moda Tarihi 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATMA ENGİN ALPAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FATMA ENGİN ALPAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sanat tarihinin önemli ustaları ile desenleri doğrultusunda, canlı modele akademik bakış açısı ile yaklaşarak; temel plastik elemanlardan çizgi nin kullanımına yönelik çözümlemeler yapabilme.
Dersin İçeriği
Bu ders; resmin temel teknik, plastik ve estetik konularında teorik bilgilendirmeyi ve renk, ışık, kompozisyon, gibi resimsel konularda uygulama yaptırarak iki boyutlu yüzeyin olanaklarını tanıtıp, ortaya çıkan sonuçların yorumlanmasını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Pendergast, Sara and Tom, “Fashion, Costume and Culture”, United States America, 2004. L. Rawlond-Warne, “Costume”, Dorling Kindersley, United States America, 1992. Hart, Avril and North, Susan, “Historical Fashion In Detail The 17 th and 18 th Centuries”, V & A Publications, London, 2002. Elgin, Kathy, “Elizabethan England” Fact On Files, New York, 2005. Onur, Nur, “Moda Bulaşıcıdır”, Epilson Yayınları, İstanbul. 2004. Gürsoy, Tahir, “Dünden Bugüne Giyim Kültürü ve Moda”, Omaş Baskı, İstanbul, 2004. Fukai, Akiko, “The Collection Of The Kyoto Costume Institute, Fashion: A History From The 18th To The 20th Century”, Taschen, İtalya, 2002.
Notlar
Modanın 300 Yılı” Video Sunumu. “17. Yüzyıl Avrupası’nda Türk İmajı” Video Sunumu. “Moda Tarihi Videoları (Romantic, Victorian, Georgian)” Video Sunumu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler, giysilerin sanat ve tekstil tarihindeki gelişimini değerlendirir. |
ÖÇ02 | Öğrenciler, moda tarihi alanında edindiği kuramsal bilgileri anlar. |
ÖÇ03 | Öğrenciler, geçmişten günümüze insanların giydiği giysileri tanır. |
ÖÇ04 | Öğrenciler, moda tarihi alanında edindiği kuramsal bilgileri yorumlar. |
ÖÇ05 | Öğrenciler, moda tarihi alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulamalı çalışmalarında kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergiler. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturup ve yeni tasarımlar yaratma bilgisi edinir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olur. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar.Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar oluşturup, yaratıcı sunumlarla anlatır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme becerisi gelişir. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim- iletişim teknolojilerine ve yeni programlara adapte olup/öğrenerek, bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımları oluşturur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak çeşitli renk kombinasyonları oluşturur. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme yöntemiyle tasarım sorunlarını çözebilme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Estetik farkındalık kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği-moda kavramı hakkında genel bilgi ve açıklamalar. Modanın evriminde yer alan başlıca etkenler. | Kütüphane ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Modanın yayılma alanı: Giysi, Giyimin aksesuarları, Beden, Konut ve Otomobil. Modanın Sosyo-psikolojisi. | Kütüphane ve internet araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Giyside modanın tarihi-geçmişten günümüze moda tarihi. Modayı etkileyen olaylar, toplumlar, kişiler ve Moda akımları. | Öğrencilerin araştırma konularının belirlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Antik Mısır dönemi Giysi Tarihi: | Moda tarihinin zaman çizelgesi yapılacak. Kütüphane ve internet araştırması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Antik Girit giysi tarihi Antik Yunan giysi tarihi | Görsel sunumların hazırlığı. Zaman çizelgesi için Antik Girit ve Antik Yunan dönemleri görsellerinin toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Roma dönemi giysi tarihi. Toga, Tunik, Iç çamaşırı, Ayakkabı, Mücevher, Saç Modelleri. Bizans Dönemi | Görsel sunumların hazırlığı. Zaman çizelgesi için Roma dönemi ve Bizans Dönemi giysi görsellerinin toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası |
7 | Ortaçağda giysi Tarihi- Romanesk Dönem Gotik Dönem | Zaman çizelgesi için Romanesk ve Gotik dönemi görsellerinin toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav için kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Rönesans dönemi giysi tarihi Barok dönemi giysi tarihi | Zaman çizelgesi için Rönesans dönemi ve Barok Dönemi görsellerinin toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası |
10 | Rokoko dönemi giysi tarihi 19. Yüzyıl Giysi Tarihi | Zaman çizelgesi için Rokoko dönemi ve 19. Yüzyıl görsellerinin toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | 19. Yüzyıl Giysi Tarihi İmparatorluk dönemi giysi tarihi - Viktorya dönemi giyim tarihi | Zaman çizelgesi için 19. Yüzyıl Giysi Tarihi ve İmparatorluk Dönemi görsellerinin toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İmparatorluk dönemi giysi tarihi - Viktorya dönemi giyim tarihi (Devam) | Zaman çizelgesi için 19. Yüzyıl Giysi Tarihi ve İmparatorluk Dönemi görsellerinin toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Giysi tarihi (elbise,etek,pantolon tarihçeleri) | Görsellerin araştırılması, giysi modası tarihi içerisinde evrimin incelenmesi. Kütüphane araştırması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Giysi tarihi (iç çamaşırı, çorap tarihçeleri) | Görsellerin araştırılması, giysi modası tarihi içerisinde evrimin incelenmesi. Kütüphane araştırması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
15 | Giysi tarihi (şapka,kravat tarihçeleri) | Görsellerin araştırılması, giysi modası tarihi içerisinde evrimin incelenmesi. Kütüphane araştırması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav için kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav için kaynaklara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |