Genel Bilgi
Kod | TTS331 |
Ad | Giysi Dikim Teknikleri 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mine CERANOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Mine CERANOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Üretim pratiğinin önemi aktarılarak günümüz işletmelerinde uygulanan bilgi ve becerinin ortaya konması, Moda atölyesinde uyulması gereken esasların aktarılması, Öğrencilere özgün model ve kesim ortaya çıkarma yeterliliklerinin kazandırılması
Dersin İçeriği
Üretime hazırlık işlemleri, Üretimde Kullanılan makinelerinin kullanımı ve bakımı, Çeşitli makine ayakları kullanılarak dikiş çeşitlerine yönelik çalışmalar, Kumaş serimi yapma, Kesim, Dikim Egzersizleri, Etek kesimi ve dikimi yapma, Etek son ütü ve kontrolleri, Model Uygulamalı Etek Dikimi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Komisyon, “Tekstil Uygulama”, M.E.B. Yayınları, Ankara: 1998. B. Pamuk, “Temel Kalıp ve Dikim Uygulama Teknikleri”, Ankara: 2002., A. Smith, Dikiş Teknikleri, Tuva Tekstil Yayınevi, İstanbul: 2010. E.. Koca ve F. Koç, Temel Dikim Teknikleri Etek-Pantolon, Kök Yayıncılık, İstanbul: 2006., Ş. Sever, “Kadın Giyimi ve Temel Dikiş”, Ankara: 2000., N. Zengingönül, “Giyim Üretiminde Temel Dikim Teknikleri”, Ankara: 1990
Notlar
Gürsoy, Tahir, “Giyim Kültürü ve Moda 2. Cilt”, Ömür Matbaacılık, İstanbul, 2010.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler, günümüz işletmelerinde uygulanan bilgi ve becerileri pratik bir şekilde gerçekleştirir. |
ÖÇ02 | Öğrenciler, dikiş ve overlok makinelerinin temel bölümlerini ve ayarlarını kavrar. |
ÖÇ03 | Öğrenciler, kumaş üzerine temel dikişleri yapar. |
ÖÇ04 | Öğrenciler, çeşitli modellerin dikimini yapar. |
ÖÇ05 | Öğrenciler, çalışma talimatlarını hazırlar. |
ÖÇ06 | Öğrenciler kumaş kesimi yapar. |
ÖÇ07 | Öğrenciler, ütüleme tekniklerini uygular. |
ÖÇ08 | Öğrenciler, fermuar ve bel temizleme tekniklerini uygular. |
ÖÇ09 | Öğrenciler, özgün etek modelleri diker. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkelerini kullanarak yüzey düzenleme ve üç boyutlu tasarımları oluşturan yöntemleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, tasarım ilkeleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konularını örnekleri ile açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği çizim, kompozisyon ve renk bilgisini endüstriyel alanda estetik değerlerle birlikte gösterir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dokuma, örme, baskı ve giysi sektörlerinde tasarımdan üretime geçiş sürecinde teknik ve malzemeyi tanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil ve moda tasarımı alanında bilgisayar destekli tasarım yazılımlarını tanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil sektöründe moda ve marka geliştirme yöntemleri ile edindiği pazarlama bilgisini sunar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde edindiği tekstil tasarımı ve moda konularını anlatır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve hedef kitle ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları algılayarak, özgün yapıtlara dönüştürür. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak özgün koleksiyonları yaratıcı sunumlarla gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil ve giysi tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırarak kullanıma yönelik yeni tasarımlar geliştirir | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı şekillendiren tarihsel, toplumsal olguları, çağdaş düşünme biçimlerini ve güncel moda eğilimlerini gözlemleyerek yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tekstil tasarımı ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak iki boyutlu yüzeyler ve/veya üç boyutlu ürünler oluşturur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tekstil ve moda tasarımcısının toplum içindeki rolünü kavrayarak tarihsel, sosyal, ekonomik, ergonomik, antropometrik ölçütlere göre prototip tasarımlar yapar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım eğitimiyle edindiği görsel kültür ve sanatsal algı, estetik değerlendirme ve yaratıcı ifade biçimlerini meslek yaşamında fark yaratacak şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışması içinde, çözüm odaklı düşünme yöntemi ile tasarım sorunlarını çözer. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tasarım oluşturma sürecinde mesleki sorumluluk anlayışı ve etik bilinci ile hareket eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Oluşturduğu iki ya da üç boyutlu özgün sanat ve tasarım nesnelerini bireysel ya da grup çalışması yaparak sergiler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel olarak dersin amacı, tanımı ve kapsamı hakkında bilgilendirme yapılması | Kaynak okuma, araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
2 | Düz Sanayi Dikiş Makinesini Kullanımı Düz Sanayi Dikiş Makinesinin Temizlik ve Bakımı, Overlok Makinesini Kullanmak Overlok Makinesinin Temizlik ve Bakımını Yapılması, Ütü ve Ütüleme Ortamı | Kaynak okuma, araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Dikiş makinesi, overlok makinesi ayarlarının anlatılması, Teknik Alıştırmalar (Makine Egzersizlerinin Yapılması) | Kaynak okuma, araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Dikim Egzersizleri (Düz dikiş, overlok dikişi) | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
5 | Dikim Egzersizleri (gaze dikişi, çıma dikişi, nervür dikişi) | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | Dikim Egzersizleri (biye dikimi) | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
7 | Dikim Egzersizleri (kapione dikişi) | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Ara sınavda uygulanacak proje için malzeme temini | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Reçme makinesi kullanımı | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Üretimle İlgili Teknik Çalışmalar | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
11 | Gerekli El Dikişleri | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | Etek Dikimi Yapma (fermuar dikimi) | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | Etek Dikimi Yapma (yırtmaç dikme) | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Etek Son Ütü ve Son Kontrolü Yapma | Malzeme temin etme. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
15 | Model Uygulamalı Etek Dikimi, Son Ütü ve Kontrolü Yapma | Model araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavında uygulanacak proje için malzeme temini | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavında uygulanacak proje için malzeme temini | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |