Genel Bilgi
Kod | TE117 |
Ad | Yeni Türk Edebiyatı I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı bir yenileşme hareketi olarak Tanzimat düşüncesini kavratmak, dönemin sanatçıları ve edebi eserlerini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Tanzimat döneminin sosyal, siyasal ve kültürel hayata getirdiği yenilikler, Tanzimat dönemi gazeteciliği, edebi bir tür olarak roman, hikaye, tiyatro ve eleştiri, biçim ve içerik incelemesi, Tanzimat dönemi sanatçıları, Türk edebiyatındaki değişim ve eleştirel yaklaşım, Tanzimat dönemi metinleri, Tanzimat dönemi sanatçıları arasındaki edebi ayrılıklar, dönemin çeviri faaliyetleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ahmet Mithat Efendi- Eserleri Recaizade Mahmut Ekrem- Eserleri Samipaşazade Sezai- Eserleri Nabizade Nazım- Eserleri Şinasi- Şair Evlenmesi
Notlar
Ahmet Mithat Efendi- Eserleri Recaizade Mahmut Ekrem- Eserleri Samipaşazade Sezai- Eserleri Nabizade Nazım- Eserleri Şinasi- Şair Evlenmesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tanzimat döneminin sosyal, siyasal ve kültürel hayata getirdiği yenilikleri değerlendirir. |
ÖÇ02 | Tanzimat dönemi gazeteciliğinin önemini açıklar. |
ÖÇ03 | Edebi bir tür olarak romanın biçim ve içerik incelemesini yapar. |
ÖÇ04 | Tanzimat dönemi yazarlarını tanır. |
ÖÇ05 | Türk romanındaki değişimi ve eleştirel yaklaşımı açıklar. |
ÖÇ06 | Tanzimat dönemi edebi metinlerini analiz eder. |
ÖÇ07 | Tanzimat dönemi sanatçıları arasındaki edebi ayrılıkları açıklar. |
ÖÇ08 | Dönemin çeviri faaliyetlerinin önemini açıklar. |
ÖÇ09 | Romantizmi kuramsal olarak değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanzimat döneminin sosyal siyasal kültürel özellikleri hakkında genel bir değerlendirme | İlgili eserler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Tanzimat ve Islahat fermanları eğitim kurumları yenilik ve değişmeler | İlgili eserler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Tanzimat döneminde gazetecilik gazeteciliğin sosyal ve kültür hayatımızdaki önemi | İlgili eserler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Bir edebi tür olarak roman vd. ile ilgili genel bilgi ve ilk çeviriler. | İlgili eserler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Tanzimat döneminde Türk romanı ve yazarları (Namık Kemal, Samipaşazade Sezai). | İlgili eserler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Uygulama I (Örnek metin incelemeleri I) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Uygulama II (Örnek metin incelemeleri II) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türk romanında Batılılaşma sorunu | İlgili eserler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Ahmet Mithat Efendi ve Recaizade Mahmut Ekrem'in eserleri I | İlgili eserler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Ahmet Mithat Efendi ve Recaizade Mahmut Ekrem'in eserleri II | İlgili eserler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Türk Edebiyatında hikayenin tarihçesi ve ilk eserler I | İlgili eserler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Samipaşazade Sezai ve Nabizade Nazım | İlgili eserler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Türk Edebiyatında tiyatronun tarihçesi ve ilk eserler II | İlgili eserler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Şinasi, Şair Evlenmesi | İlgili eserler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders kitapları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |