Genel Bilgi
Kod | TE120 |
Ad | Yeni Türk Edebiyatına Giriş II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Emine AYAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı şiir türünün özellikleri hakkında bilgi vermek, Tanzimat dönemi Türk şiirindeki biçim ve içerik özelliklerini belirlemek ve şiir çözümlemeleri yapmaktır.
Dersin İçeriği
Şiir türü, şiir türünün genel özellikleri, biçim ve içerik bakımından şiir türünün özellikleri, şiir dilinin değerlendirilmesi,Tanzimattan sonraki Türk şiirinde yeni vezin ve kafiye anlayışı, Tanzimattan sonraki Türk şiirinde kullanılan yeni nazım şekilleri, serbest nazım, Tanzimattan sonraki Türk şiirinde içerikle ilgili yeni yaklaşımlar ile uygulamalar bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Secaattin Tural, Modern Türk Edebiyatının 100ü Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi Doğan Aksan Şiir Dili ve Türk Şiir Dili
Notlar
Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Secaattin Tural, Modern Türk Edebiyatının 100ü Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi Doğan Aksan Şiir Dili ve Türk Şiir Dili
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Şiir türü hakkında bilgi sunar. |
ÖÇ02 | Şiirin biçim özelliklerini açıklar. |
ÖÇ03 | Tanzimattan sonraki Türk şiirinin özellikleri hakkında bilgi sunar. |
ÖÇ04 | Tanzimattan sonraki Türk şiirinde kullanılan yeni nazım şekillerini tanır. |
ÖÇ05 | Nazım şekilleri doğrultusunda şiir analiz eder. |
ÖÇ06 | Şiirin içerik özelliklerini açıklar. |
ÖÇ07 | Şiirin üslup özelliklerini açıklar. |
ÖÇ08 | Şiir dilinin özelliklerini ayırt eder. |
ÖÇ09 | Tanzimattan sonraki Türk şiirinin vezin ve kafiye anlayışı hakkında bilgi sunar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Şiir türü; şiir türünün genel özellikleri | Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Modern Türk Edebiyatının 100ü, Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Biçim ve içerik bakımından şiir türünün özellikleri | Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Şiirin dili | Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Modern Türk Edebiyatının 100ü, Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Tanzimattan sonraki Türk şiirinde yeni vezin anlayışı | Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Tanzimattan sonraki Türk şiirinde yeni kafiye anlayışı | Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Nazım biçimi, nazım birimi ve nazım türü | Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Cem Dilçin Türk Şiir Bilgisi, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Tanzimattan sonraki Türk şiirinde kullanılan yeni nazım şekillerinin tasnifi ve Divan şiirinden alınan nazım şekilleri | Rene Wellek- Austin Warren, Edebiyat Teorisi, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Halk şiirinden alınan nazım şekilleri | Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Batıdan alınan nazım şekilleri-Düzenli Nazım Şekilleri I | Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Batıdan alınan nazım şekilleri-Düzenli Nazım Şekilleri II | Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Serbest düzenli nazım şekillerinin tasnifi ve eşit düzenli serbest nazım şekilleri | Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Karışık düzenli serbest nazım şekilleri ve serbest şiir | Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Uygulama I (Nazım Şekilleri) | Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Uygulama II (Nazım Şekilleri) | Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |