TE120 Yeni Türk Edebiyatına Giriş II

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE120
Ad Yeni Türk Edebiyatına Giriş II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. Emine AYAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Arş.Gör.Dr. Emine AYAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı şiir türünün özellikleri hakkında bilgi vermek, Tanzimat dönemi Türk şiirindeki biçim ve içerik özelliklerini belirlemek ve şiir çözümlemeleri yapmaktır.

Dersin İçeriği

Şiir türü, şiir türünün genel özellikleri, biçim ve içerik bakımından şiir türünün özellikleri, şiir dilinin değerlendirilmesi,Tanzimattan sonraki Türk şiirinde yeni vezin ve kafiye anlayışı, Tanzimattan sonraki Türk şiirinde kullanılan yeni nazım şekilleri, serbest nazım, Tanzimattan sonraki Türk şiirinde içerikle ilgili yeni yaklaşımlar ile uygulamalar bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Secaattin Tural, Modern Türk Edebiyatının 100ü Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi Doğan Aksan Şiir Dili ve Türk Şiir Dili

Notlar

Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Secaattin Tural, Modern Türk Edebiyatının 100ü Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi Doğan Aksan Şiir Dili ve Türk Şiir Dili


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Şiir türü hakkında bilgi sunar.
ÖÇ02 Şiirin biçim özelliklerini açıklar.
ÖÇ03 Tanzimattan sonraki Türk şiirinin özellikleri hakkında bilgi sunar.
ÖÇ04 Tanzimattan sonraki Türk şiirinde kullanılan yeni nazım şekillerini tanır.
ÖÇ05 Nazım şekilleri doğrultusunda şiir analiz eder.
ÖÇ06 Şiirin içerik özelliklerini açıklar.
ÖÇ07 Şiirin üslup özelliklerini açıklar.
ÖÇ08 Şiir dilinin özelliklerini ayırt eder.
ÖÇ09 Tanzimattan sonraki Türk şiirinin vezin ve kafiye anlayışı hakkında bilgi sunar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 4
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Şiir türü; şiir türünün genel özellikleri Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Modern Türk Edebiyatının 100ü, Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Biçim ve içerik bakımından şiir türünün özellikleri Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Şiirin dili Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Modern Türk Edebiyatının 100ü, Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Tanzimattan sonraki Türk şiirinde yeni vezin anlayışı Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Tanzimattan sonraki Türk şiirinde yeni kafiye anlayışı Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Nazım biçimi, nazım birimi ve nazım türü Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Cem Dilçin Türk Şiir Bilgisi, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyat Teorisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Tanzimattan sonraki Türk şiirinde kullanılan yeni nazım şekillerinin tasnifi ve Divan şiirinden alınan nazım şekilleri Rene Wellek- Austin Warren, Edebiyat Teorisi, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Halk şiirinden alınan nazım şekilleri Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Batıdan alınan nazım şekilleri-Düzenli Nazım Şekilleri I Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Batıdan alınan nazım şekilleri-Düzenli Nazım Şekilleri II Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Serbest düzenli nazım şekillerinin tasnifi ve eşit düzenli serbest nazım şekilleri Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Karışık düzenli serbest nazım şekilleri ve serbest şiir Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Mustafa Ayyıldız ve Hamdi Birgören, Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Uygulama I (Nazım Şekilleri) Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Uygulama II (Nazım Şekilleri) Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.06.2024 05:20