Genel Bilgi
Kod | TE102 |
Ad | Osmanlıca II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HALUK GÖKALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı eski yazı okuma-yazma yeteneği kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Arap harflerini tanımak; Arapça, Farsça, Türkçe kelimeleri ayırt etmek, Osmanlı Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyabilmek bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gökalp, Haluk, Osmanlıca, Karahan Kitabevi, Adana 2018; Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi grameri, alfa yay.
Notlar
Devellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi, Ankara 2008; Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farsça isim türetimi yapar. |
ÖÇ02 | Osmanlıcada sık kullanılan Farsça kelimeleri tanır. |
ÖÇ03 | Farsça sık kullanılan ekleri tanır. |
ÖÇ04 | Farsça gün ve ay adlarını söyler. |
ÖÇ05 | Farsça fiil çekimleri yapar. |
ÖÇ06 | Farsça kelimeleri Türkçe kelimelerden ayırt eder. |
ÖÇ07 | Farsça tamlamaları kurallara uygun bir şekilde kurar. |
ÖÇ08 | Arapçada çokluk ifade eden vezinleri tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Osmanlıcada Farsça Unsurlar. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sayılar, günler, aylar, vav-ı madule. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Farsça Kelimelerin Yapısı. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Farsça İsimden Türemiş İsimler (ekler) | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Farsça İsimden Türemiş Sıfatlar (ekler). | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Farsça Fiilden Türemiş İsim ve Sıfatlar I | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Farsça Fiilden Türemiş İsim ve Sıfatlar II | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Birleşik Sıfatlar ve Zarf Grupları. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İsim Tamlaması. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Sıfat Tamlaması. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Sıfat tamlamasında Uyum. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Atıf tamlaması, Kalıplaşmış Tamlamalar, Osmanlıca mektup yazımı çalışması. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Birleşik İsimler ve Sıfatlar, Farsça Terkiplerin Söz Diziminde Kullanılışı I | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Birleşik İsimler ve Sıfatlar, Farsça Terkiplerin Söz Diziminde Kullanılışı II ile öğrencilerin dönem tekrarına yönelik çalışma sunumları. | Kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |