Genel Bilgi
Kod | TE225 |
Ad | Osmanlıca III |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı Arap harfli Türkçe metinlerin okunmasını ve anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriği, Arap harfli tarihi Türkçe metinleri okumak ve yazmak, bu metinlerdeki Arapça sözcük ve ifadeleri belirlemek, basit yapıları ve anlam özelliklerini kolayca tanımlamaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ferit DEVELLİOĞLU, Osmanlıca- Türkçe Ansiklopedik Lugat, 14. Baskı, Ankara, 1997 Nurettin Demir- Emine Yılmaz, Osmanlı Türkçesi, Türkler Ansiklopedisi, cilt 11.
Notlar
Muna YÜCEOL ÖZEZEN, Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler), Ders Notu, Adana, 2008
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Osmanlıcanın Türk dili tarihindeki yerini tanır. |
ÖÇ02 | Arap harfli Türkçe metinleri tanır. |
ÖÇ03 | Arap harfli Türkçe metinleri okur. |
ÖÇ04 | Arap harflerini kullanarak Türkçe metin oluşturur. |
ÖÇ05 | Arap harfli Türkçe metinlerden Arapça sözcükleri saptar. |
ÖÇ06 | Arap harfli Türkçe metinlerde yer alan Arapça sözcüklerin veznini tanır. |
ÖÇ07 | Arap harfli Türkçe metinlerde yer alan Arapça sözcükleri erillik/dişillik, tekillik/çoğulluk bakımından tanır. |
ÖÇ08 | Osmanlıcada kullanılan Arapça ve Farsça tamlamaları tanır. |
ÖÇ09 | Osmanlıcada kullanılan edatları ve edat gruplarını tanır. |
ÖÇ10 | Osmanlı metinlerinde geçen tarih ve takvim bilgilerini okur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Osmanlıca genel bilgileri ve Osmanlıca metinlerin kavranması ile ilgili düzey belirleme çalışmaları. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Arapça üzerine giriş bilgileri. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Arapça sözcüklerde vezin ve vezin uygulamaları. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | metin okuma ve vezin uygulamaları. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Arapça sözcüklerde keyfiyet (erillik- dişillik). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | metin okuma ve sözcüklerde keyfiyet belirleme çalışmaları. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Arapça sözcüklerde kemiyet (tekillik- ikillik- çoğulluk). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | metin okuma ve uygulama çalışmaları (I). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | metin okuma ve uygulama çalışmaları (II). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Arapça harf-i cerler (edatlar) ve rabıtalar (bağlaçlar). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | metin okuma ve uygulama çalışmaları (III). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Arapça terkipler (tamlamalar). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | metin okuma ve uygulama çalışmaları (IV). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | metin okuma ve uygulama çalışmaları (V). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları (I). | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II). | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |