Genel Bilgi
| Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
| TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI PR. | |
| Kod | TE319 |
| Ad | Yeni Türk Edebiyatı V |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BEDRİ AYDOĞAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi BEDRİ AYDOĞAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Servet-i Fünun Devrinde onlardan farklı özellikte yazan yazar ve yapıtlarını ve Fecr-i Ati Topluluğunu tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Dönemin sosyal kültürel ve ekonomik özellikleri, Fecr-i Ati topluluğu, Rıza Tevfik Bölükbaşının edebi kişiliği, şiirleri, Mehmet Emin Yurdakul ve Hüseyin Rahminin edebi kişiliği şiirleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Rıza Tevfik Bölükbaşı- Şiirler Mehmet Akif Ersoy- Şiirler Hüseyin Rahmi Gürpınar- romanlar
Notlar
Rıza Tevfik Bölükbaşı- Şiirler Mehmet Akif Ersoy- Şiirler Hüseyin Rahmi Gürpınar- romanlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Dönemin sosyal kültürel ve ekonomik özellikleri hakkında bilgi sunar. |
| ÖÇ02 | Fecr-i Ati topluluğunu tanıtarak ilgili edebi metinleri analiz eder. |
| ÖÇ03 | Aynı dönemin şair ve yazarlarını metin çözümlemeleri ile ayırt eder. |
| ÖÇ04 | Hüseyin Rahmi Gürpınarın edebi kişiliğini açıklar. |
| ÖÇ05 | Mehmet Emin Yurdakul ve Hüseyin Rahmi'nin edebi kişiliğini açıklar. |
| ÖÇ06 | Ahmet Haşim'in edebi kişiliği ve şiirleri hakkında bilgi sunar. |
| ÖÇ07 | Rıza Tevfik Bölükbaşı'nın edebi kişiliğini açıklar. |
| ÖÇ08 | Mehmet Akif Ersoy'un şiirlerinden çözümlemeler yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | 3 |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | 3 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | 3 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | 4 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 4 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | 4 |
| PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | 4 |
| PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Servet-i Fünun dışındaki edebiyat | Akyüz Kenan (1986,ve 4.b; tüm baskılar), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 2 | Edebi Topluluklar | Akyüz Kenan (1986,ve 4.b; tüm baskılar), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 3 | Hece şiirinin yeniden ortaya çıkışı | Akyüz Kenan (1986,ve 4.b; tüm baskılar), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 4 | Riza Tevfik Bölükbaşı: literary personality, his poems, Sample Analysis. | Akyüz Kenan (1986,ve 4.b; tüm baskılar), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 5 | Popüler Roman; Örnek yazar ve yapıtlar. | Akyüz Kenan (1986,ve 4.b; tüm baskılar), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
| 6 | Hüseyin Rahmi Gürpınar: Şık. | Akyüz Kenan (1986,ve 4.b; tüm baskılar), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 7 | Mehmet Emin Yurdakul: Şiirlerinden Örnek Çözümlemeler. | Akyüz Kenan (1986,ve 4.b; tüm baskılar), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Hüseyin Rahmi Gürpınar: Efsuncu Baba. | Akyüz Kenan (1986,ve 4.b; tüm baskılar), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 10 | Uygulama (Mehmet Akif Ersoy: Şiirlerinden Çözümlemeler) | Akyüz Kenan (1986,ve 4.b; tüm baskılar), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 11 | Hüseyin Rahmi Gürpınar: Mürebbiye. | Akyüz Kenan (1986,ve 4.b; tüm baskılar), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 12 | Fecr-i Ati Dönemi Edebiyatı: Kuruluş- Yapıt verme - Dağılış. | Akyüz Kenan (1986,ve 4.b; tüm baskılar), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 13 | Uygulama (Ahmet Haşim: Edebi Kişiliği şiirlerinden örnekler, Çözümlemeler) | Akyüz Kenan (1986,ve 4.b; tüm baskılar), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 14 | Başka Romancılar: Ahmet Rasim, Mehmet Celal (...) I | Akyüz Kenan (1986,ve 4.b; tüm baskılar), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 15 | Başka Romancılar: Ahmet Rasim, Mehmet Celal (...) II | Akyüz Kenan (1986,ve 4.b; tüm baskılar), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılap İstanbul. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||