TES341 Bügünkü Türk Halkları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TES341
Ad Bügünkü Türk Halkları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders ile , Günümüz Türk halklarını coğrafyaları ile tanıyarak dil ve kültür ilişkisini görebilmek amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Türk halklarını dil ve lehçelerini tanıma Türk halklarının etkileşim içinde olduğu diğer halkları ve dillerini tanıma aradaki ilişkileri görme bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Nevzat Özkan, Türk Dilinin YurtlarıMustafa Öner, Bugünkü Kıpçak Türkçesi

Notlar

Nevzat Özkan, Türk Dilinin YurtlarıMustafa Öner, Bugünkü Kıpçak Türkçesi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk halklarını tanıyarak sınıflandırır.
ÖÇ02 Türk dil ve lehçelerinin bugünkü coğrafyasını açıklar.
ÖÇ03 Türk halklarının ilişkide olduğu halkları ve dilleri açıklar.
ÖÇ04 Türkçenin etkileştiği dilleri açıklar, uygulama yoluyla değerlendirir.
ÖÇ05 Tarihi Türk halkları ile günümüz Türk halkları arasındaki ilişkileri değerlendirir.
ÖÇ06 Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini açıklar.
ÖÇ07 Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini açıklar.
ÖÇ08 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemler ışığında sınıflandırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. 3
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 4
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 3
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarihi kaynaklarda Türk halkları hakkındaki bilgiler Türkçe kaynaklar Divanü Lugatit Türk Şecerei Terakime vb yabancı dillerdeki kaynaklar Arap Fars Çin Bizans Rus Ermeni Macar kaynakları kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Tarihi kaynaklarda Türk halkları hakkındaki bilgiler Türkçe kaynaklar Divanü Lugatit Türk Şecerei Terakime vb yabancı dillerdeki kaynaklar Arap Fars Çin Bizans Rus Ermeni Macar kaynakları 2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Tarihi kaynaklarda Türk halkları hakkındaki bilgiler Boy kavim halk töre oguş ve benzeri kavramların niteliği üzerine değerlendirme kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Tarihi kaynaklarda Türk halkları hakkındaki bilgiler Boy kavim halk töre oguş ve benzeri kavramların niteliği üzerine değerlendirme 2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
5 Türkiye ve çevresinde Türkler Kıbrıs Bulgaristan Yunanistan Makedonya Yugoslavya Romanya Irak İran (Azerbaycan TürkleriTürkmen Türkleri Kaşkay Türkleri) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Türkiye ve çevresinde Türkler Kıbrıs Bulgaristan Yunanistan Makedonya Yugoslavya Romanya Irak İran (Azerbaycan TürkleriTürkmen Türkleri Kaşkay Türkleri)2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Türkiye ve çevresinde Türkler Afşar Türkleri Bayat Türkleri Halaç Türkleri Kaçar Türkleri Karapapak Türkleri Ebi Verdi Türkleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türkiye çevresinde Türkler Şahsevenler ve Karadağlılar Hamse Türkleri Sungur Türkleri) Suriye Yurt dışında yaşayan Türkiye Türkleri Gagavuzlar kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Türkiye çevresinde Türkler Şahsevenler ve Karadağlılar Hamse Türkleri Sungur Türkleri) Suriye Yurt dışında yaşayan Türkiye Türkleri Gagavuzlar2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
11 Kafkasyada Türkler Dağıstan Türkleri Kumuklar Nogaylar Karaçay Balkarlar kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Kafkasyada Türkler Stavropol Türkleri Kafkasya Türkmen Türkleri Ahıska Türkleri Gürcistandaki Türkler kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Azerbaycan Türkleri Türkmenistanda Türkmenler kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Azerbaycan Türkleri Türkmenistanda Türkmenler2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
15 Kazaklar Karakalpaklar Kırgızlar kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları 1 Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2024 04:58