Genel Bilgi
Kod | TE314 |
Ad | Harezm Türkçesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Harezm Türkçesini Türk dili tarihi içerisinde gramer özellikleri ve eserleri ile tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Türk dili tarihinde Harezm Türkçesi dönemi dönemin eserleri dönemin ses bilgisi biçim bilgisi ve sözvarlığı özellikleri diğer dönelerden ayırt edici özellikleri kaynakça bilgilerinin verilmesi NehcülFeradis tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma anlam verme Rabguzinin Kısasül Enbiya adlı eserinin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma anlam verme Harezm Türkçesi satırlar arası Kuran Tercümesi tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma anlam verme Muinül Müridin yazma metninden seçilmiş bölüm üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma anlam verme Mukaddimetül Edebin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma anlam verme bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
NEHCÜL FERADİS, KISASÜL ENBİYA, HAREZM TÜRKÇESİ KURAN TERCÜMESİ,MUKADDİMETÜL EDEB, MUİNÜL MÜRİD
Notlar
NEHCÜL FERADİS, KISASÜL ENBİYA, HAREZM TÜRKÇESİ KURAN TERCÜMESİ,MUKADDİMETÜL EDEB, MUİNÜL MÜRİD
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarihi Harezm Türkçesini ve eserlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Harezm Türkçesinin eski Türkçe ile bağlantısını değerlendirir. |
ÖÇ03 | Harezm Türkçesi ile eş zamanlı tarihi lehçeleri açıklar. |
ÖÇ04 | Türk dili tarihinde Harezm bölgesinin geçiş noktası olmak bakımından önemini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Türk dilinin tarihi dönemlerinden Harezm Türkçesini açıklar. |
ÖÇ06 | Dilin kültürün taşıyıcısı olduğunu uygulama yoluyla açıklar. |
ÖÇ07 | Dil ürünlerinin yalnızca edebi ürünler olmadığını uygulama yoluyla değerlendirir. |
ÖÇ08 | Tarihi Harezm Türkçesi eserlerini örnek metinlere dayanarak ses bilgisi, biçim bilgisi ve sözvarlığı bakımından sınıflandırır. |
ÖÇ09 | Harezm Türkçesini çağdaşı diğer tarihi lehçelerle, daha önceki tarihi lehçelerle ve günümüz lehçeleri ile karşılaştırarak değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk dili tarihinde Harezm Türkçesi dönemi dönemin eserleri dönemin ses bilgisi biçim bilgisi ve sözvarlığı özellikleri, diğer dönemlerden ayırt edilmesi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | NehcülFeradis tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma 1 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
3 | Nehcül Feradis tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
4 | Nehcül Feradis tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma3 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
5 | Nehcül Feradis tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma 4 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Rabguzinin KısasülEnbiya adlı eserinin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Rabguzinin Kısasül-Enbiya adlı eserinin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Rabguzinin Kısasül Enbiya adlı eserinin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma3 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Harezm Türkçesi satırlar arası Kuran Tercümesi tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı inceleme | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Harezm Türkçesi satırlar arası Kuran Tercümesi tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı inceleme2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Harezm Türkçesi satırlar arası Kuran Tercümesi tıpkıbasımından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı inceleme3 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Muinül Müridin yazma metninden seçilmiş bölüm üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Mukaddimetül Edebin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Mukaddimetül Edebin çevriyazısından seçilmiş metin üzerinde okuma çalışması ses bilgisi biçim bilgisi ve söz varlığı incelemeleri önceki dönemlerle karşılaştırma2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları2 | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |