Genel Bilgi
Kod | TE407 |
Ad | Yeni Türk Edebiyatı VII |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA APAYDIN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUSTAFA APAYDIN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Cumhuriyet Dönemi Türk şiir hareketlerini öğretmek, Türk şiirinin gelişim çizgisi içinde Yedi Meşale, Garip, toplumcu gerçekçi şiir ve İkinci Yeni hareketlerinin yeri ve önemini kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Cumhuriyete girerken Türk şiirinin genel görünümü, Yedi Meşale topluluğu; Garip hareketi, hareketin ortaya çıkış sebepleri, tarihçe, kurucuları, Garip önsözünün çözümlenmesi; Garip hareketinin ilkeleri, Garip hareketinin özellikleri, Garip şiiri örneklerinin analizi, toplumcu gerçekçi şiir; temsilcileri; özellikleri, İkinci Yeni şiir hareketi; hareketin ortaya çıkış sebepleri, tarihçe, öncüler, hareketin edebiyat dünyasındaki yankıları, İkinci Yeni şiirinin özelikleri, İkinci Yeni şiirinde anlam sorunsalı, İkinci Yeni şiirinde biçimsel ve dilsel sapmalar, İkinci Yeni şiiri örneklerinin analizi, İkinci Yeniden sonra Türk şiiri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı Orhan Veli Bütün Şiirler Alaattin Karaca İkinci Yeni Poetikası
Notlar
Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı Orhan Veli Bütün Şiirler Alaattin Karaca İkinci Yeni Poetikası
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Milli Edebiyat şiiri ile Cumhuriyet dönemi şiiri arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ02 | Cumhuriyet devriminin yeni şiir hareketlerindeki rolünü açıklar. |
ÖÇ03 | Yedi Meşale topluluğu hakkında bilgi sunar. |
ÖÇ04 | Garip şiirinin Türk şiirindeki yeri ve önemini açıklar. |
ÖÇ05 | Toplumcu gerçekçi şiiri hakkında bilgi sunar. |
ÖÇ06 | İkinci Yeni hareketinin Türk şiirine getirdiği yenilikleri açıklar. |
ÖÇ07 | İkinci Yeninin Batı şiiriyle ilişkisini belirtir. |
ÖÇ08 | 1970 sonrası Türk şiirinin genel sorunlarını belirtir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Cumhuriyete girerken Türk şiirinin genel görünümü. | Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Yedi Meşale topluluğu; kuruluş, ilkeler ve şiir çözümlemeleri | Varlık Dergisi Yedi Meşale Özel Sayısı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Garip hareketi, hareketin ortaya çıkış sebepleri, tarihçe. | Hakan Sazyek, Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirnde Garip... | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Kurucular, Garip Önsözünün çözümlemesi; Garip hareketinin ilkeleri. | Orhan Veli, Bütün Şiirler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Garip hareketinin özellikleri, Garip şiiri örneklerinin analizi. | Orhan Veli, Bütün Şiirler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Garip şiiri örneklerinin analizi. | Orhan Veli, Bütün Şiirler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Toplumcu gerçekçi şiir; temsilciler; özellikler. | Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İkinci Yeni şiir hareketi; hareketin ortaya çıkış sebepleri, tarihçe. | Alaattin Karaca, İkinci Yeni Poetikası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Öncüler, hareketin edebiyat dünyasındaki yankıları, İkinci Yeni şiirinin özelikleri. | Alaattin Karaca, İkinci Yeni Poetikası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | İkinci Yeni şiirinde anlam sorunsalı. | Alaattin Karaca, İkinci Yeni Poetikası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | İkinci Yeni şiirinde biçim ve dilsel sapmalar. | A. Karaca, İkinci Yeni Poetikası, A. Bezirci, İkinci Yeni Olayı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | İkinci Yeni şiiri örneklerinin analizi. | Ece Ayhan, Cemal Süreya, Edip Cansever örnek şiirler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Uygulama I (Metin Analizi I) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Uygulama II (Metin Analizi II) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |