Genel Bilgi
Kod | TE429 |
Ad | Diksiyon Eğitimi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrenciye güzel ve etkili konuşma becerisi kazandırarak öğrencinin iletişim ve ikna yeteneğini geliştirmek, mesleki başarısını arttırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini ; güzel, doğru ve etkili konuşma yöntem ve uygulamaları; retorik, fonetik, anlambilim ana başlıklarından hareketle; ses, solunum, sözcük, anlatım, metin okuma, jest, mimik, bireysel ve kitlesel iletişim, topluluk karşısında etkili konuşma, sunum yapabilme konuları oluşturur.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.
Notlar
GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Konuşmanın hem mekaniğini hem de ifadeye dair unsurlarını yakından tanır. |
ÖÇ02 | Ses, nefes ve beden dilini kontrol etme yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Konuşma ve ifade kusurlarının giderilmesine yönelik etkili alıştırma teknikleri edinir. |
ÖÇ04 | Standart Türkçenin genel konuşma kurallarını, dilimizi oluşturan seslerin “fonetik adreslerini” ve doğru boğumlama tekniklerini öğrenir. |
ÖÇ05 | Etkili konuşma kadar etkili dinlemenin de iletişimin temel aracı olduğunu kavrar. |
ÖÇ06 | Alıştırma ve ödevler üzerinde çalışarak bir metni değerlendirme, bir konu hakkında uzun soluklu konuşmalar yapma ve topluluk karşısında konuşma becerilerini geliştirir. |
ÖÇ07 | Etkili konuşma öğelerine hakim olur. |
ÖÇ08 | Doğru nefes alma tekniklerini uygular. |
ÖÇ09 | Beden dilini etkin kullanır. |
ÖÇ10 | Kurallarına uygun, akıcı ve anlaşılır konuşma becerisi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Diksiyon sanatının önemi ve dil | Dil ve diksiyon sanatı hakkinda çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
2 | Diksiyon sanatının önemi ve dil 1 | Dil ve diksiyon sanatı hakkinda çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Ses, selen, durak , ton ve ses bükümü | Ses,selen, durak, ton ve ses bükümü ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
4 | Ses, selen, durak , ton ve ses bükümü 1 | Ses,selen, durak, ton ve ses bükümü ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
5 | Kelime ve kelimenin elemanları | Kelime ve kelimenin elemanları hakkında çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | Kelime ve kelimenin elemanları 1 | Kelime ve kelimenin elemanları hakkında çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması | Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | KAYNAK OKUMA VE ALIŞTIRMA YAPMA | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması 1 | Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması ile ilgili olarak uygulama alıştırmaları yapmak | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
10 | Söyleniş, yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklar | Söyleniş, yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklar ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Söyleniş, yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklar 1 | Farklı şive ve ağız özellikleriyle konuşma için uygulama alıştırmaları yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Boğumlanma, ulama ve sağdeyi | Boğumlanma, ulama ve sağdeyi ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | Boğumlanma, ulama ve sağdeyi 1 | Boğumlanma, ulama ve sağdeyi ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar | Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar 1 | Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | KAYNAK OKUMA VE ALIŞTIRMA YAPMA | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | KAYNAK OKUMA VE ALIŞTIRMA YAPMA | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 12 | 6 | 72 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,96 | ||
AKTS | 3 AKTS |