Genel Bilgi
Kod | TE402 |
Ad | Dil ve Kültür |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ENGİN ÇETİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Türk kültürünün evrelerini ve gelişim aşamalarının öğrenilmesi ve farklı bakış açılarıyla dönemin farklı uygarlıklarıyla karşılaştırma yapabilmeyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste Türklerce önemli değerler ve bu değerlerin dile yansıması: akrabalık adları, atasözleri ve deyimler, dilde örtmece ve yerlileştirme kavramı, Türklerde ad verme geleneği, geçmişten günümüze kültürel değerler bağlamında Türkçede kadınlar ve erkekler için kullanılan sözler, teknolojik gelişmelerin dile etkisi, Orta Asya'da yaşayan Türk toplulukları ve kültürleri, yurt dışındaki Türkçe konuşurları ve kültürel sorunları anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
M. Akalın, Dil ve Kültür; D. Aksan, Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim ; B. Akarsu, Humbolt'a Göre Dil ile Kültür Bağlantısı; Nermi Uygur, Dilin Gücü ; B. Güvenç, Kültürün ABC'si
Notlar
Türk dili ile kültürü ilişkisini ele alan çalışmalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kültür terimini ve terimin kapsamını açıklar. |
ÖÇ02 | Kültür sözü için Türkçede geçmişten günümüze kullanılan kavramları açıklar. |
ÖÇ03 | Kültürün unsurlarını değerlendirir. |
ÖÇ04 | Kültür değişimlerini ve nedenlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Dil ile kültür arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
ÖÇ06 | Kültür aktarımında dilin önemini açıklar. |
ÖÇ07 | Dil ürünlerinden hareketle dönem metinlerindeki kültürel unsurları açıklar. |
ÖÇ08 | Kültürün ve dilin toplumu yansıtma konusundaki ortak noktalarını değerlendirir. |
ÖÇ09 | Türkçenin tarihi boyunca geçirdiği kültürel evreleri sıralar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toplum yaşamının ve coğrafyanın dile etkisi | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Türklerce önemli değerler ve bu değerlerin dile yansıması: akrabalık adları | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Kültürel değerler bağlamında atasözleri ile Türk atasözleri ve öğrencilerin atasözlerinden kültürel ögeleri tespiti | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Kültürel değerler bağlamında deyimler | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Dilde örtmece ve yerlileştirme kavramı | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Türklerde ad verme geleneği 1 | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Türklerde ad verme geleneği 2 | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Geçmişten günümüze kültürel değerler bağlamında Türkçede kadınlar için kullanılan sözler | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Geçmişten günümüze kültürel değerler bağlamında Türkçede erkekler için kullanılan sözler | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Küreselleşme kavramı | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Küreselleşmenin diller ve kültürler üzerinde etkisi | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Teknolojik gelişmeler ve dile etkisi | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Yurt dışındaki Türkçe konuşurları ve kültürel sorunları 1 | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Yurt dışındaki Türkçe konuşurları ve kültürel sorunları 2 | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |