Genel Bilgi
Kod | TE410 |
Ad | Eski Türk Edebiyatı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Eski Türk Edebiyatı dönemi nesrinin özelliklerini ve bu döneme ait mensur eser türlerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste Eski Türk Edebiyatında nesir ve özellikleri anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, 2. Baskı, Akçağ Yay., Ank. 1996. A. Atilla Şentürk; Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yay. İst. 2005. Cihan Okuyucu-Ahmet kartal-M. Fatih Köksal, Klasik Dönem Osmanlı Nesri, Kriter Yay., İst. 2009. Şentürk, A. Atilla, (2004), Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, Dergah Yay. İst. (8 cilt) Haluk İpekten, Mustafa İsen, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Aysun Eyduran, Şair Tezkireleri, Grafiker Yay. Ank.2002 İsen, Mustafa; Macit, Muhsin; Horata, Osman; Kılıç, Filiz; Aksoyak, İ.Hakkı; (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ank.
Notlar
Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay. Devellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi, Ankara 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eski Türk Edebiyatı nesrinin özelliklerini tanır. |
ÖÇ02 | Eski Türk Edebiyatı nesir üsluplarını ayırt eder. |
ÖÇ03 | Eski Türk Edebiyatı mensur eser türlerini ayırt eder. |
ÖÇ04 | Nesir örnek metinlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Nesir türlerini birbiriyle dil, anlatım ve içerik yönünden kıyaslar. |
ÖÇ06 | Münşeat, tezkire, seyahatname, sefaretname vb. türleri özelliklerinden yola çıkarak tanımlar. |
ÖÇ07 | Nesrin tarihi süreç içindeki gelişimini inceler. |
ÖÇ08 | Değişik yüzyıllarda ortaya çıkan ve gelişen nesir türlerinin özelliklerini tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eski Türk Edebiyatında Nesir ve Özellikleri. | Derste işlenen mensur metin örneklerini okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Mensur eser türleri. Dini konulu mensur eserler, Tefsir, Hadis, Akaid, Fıkıh. | Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
3 | Sinan Paşa Tazarruat, Tezkiretül evliya, Makteli Hüseyn. | Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
4 | Siyer, Kısası enbiya. Ahmedi Dai Miftahül Cenneden. | Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tezkireler ve özellikleri, Latifi ve Sehi Bey tezkiresinden örnek metinler. | Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Münşeatlar ve özellikleri, münşeatlarda yer alan mektup metinlerinden örnekler. | Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Tartışma |
7 | Menakıpnameler ve özellikleri. | Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Menakıbı Akşemseddinden örnek metin. | Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
10 | Sefaretnameler ve özellikleri. | Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Seyahatnameler ve özellikleri, Evliya Çelebi seyahatnamesi. | Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
12 | Mensur hikayeler ve özellikleri. | Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Muhayyelattan Recep Peşenin hikayesi. | Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Tarihler. | Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Aşık Paşanın Tevarihi Ali Osmanından örnek metinler. Divan şiirinde atasözü konulu radyo dinletisi. | Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |