TE410 Eski Türk Edebiyatı

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE410
Ad Eski Türk Edebiyatı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Eski Türk Edebiyatı dönemi nesrinin özelliklerini ve bu döneme ait mensur eser türlerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste Eski Türk Edebiyatında nesir ve özellikleri anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, 2. Baskı, Akçağ Yay., Ank. 1996.  A. Atilla Şentürk; Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yay. İst. 2005.   Cihan Okuyucu-Ahmet kartal-M. Fatih Köksal, Klasik Dönem Osmanlı Nesri, Kriter Yay., İst. 2009.  Şentürk, A. Atilla, (2004), Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, Dergah Yay. İst. (8 cilt) Haluk İpekten, Mustafa İsen, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Aysun Eyduran, Şair Tezkireleri, Grafiker Yay. Ank.2002  İsen, Mustafa; Macit, Muhsin; Horata, Osman; Kılıç, Filiz; Aksoyak, İ.Hakkı; (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ank.

Notlar

Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay. Devellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi, Ankara 2008.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eski Türk Edebiyatı nesrinin özelliklerini tanır.
ÖÇ02 Eski Türk Edebiyatı nesir üsluplarını ayırt eder.
ÖÇ03 Eski Türk Edebiyatı mensur eser türlerini ayırt eder.
ÖÇ04 Nesir örnek metinlerini açıklar.
ÖÇ05 Nesir türlerini birbiriyle dil, anlatım ve içerik yönünden kıyaslar.
ÖÇ06 Münşeat, tezkire, seyahatname, sefaretname vb. türleri özelliklerinden yola çıkarak tanımlar.
ÖÇ07 Nesrin tarihi süreç içindeki gelişimini inceler.
ÖÇ08 Değişik yüzyıllarda ortaya çıkan ve gelişen nesir türlerinin özelliklerini tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Eski Türk Edebiyatında Nesir ve Özellikleri. Derste işlenen mensur metin örneklerini okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Mensur eser türleri. Dini konulu mensur eserler, Tefsir, Hadis, Akaid, Fıkıh. Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
3 Sinan Paşa Tazarruat, Tezkiretül evliya, Makteli Hüseyn. Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
4 Siyer, Kısası enbiya. Ahmedi Dai Miftahül Cenneden. Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Tezkireler ve özellikleri, Latifi ve Sehi Bey tezkiresinden örnek metinler. Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Münşeatlar ve özellikleri, münşeatlarda yer alan mektup metinlerinden örnekler. Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Tartışma
7 Menakıpnameler ve özellikleri. Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Menakıbı Akşemseddinden örnek metin. Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
10 Sefaretnameler ve özellikleri. Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Seyahatnameler ve özellikleri, Evliya Çelebi seyahatnamesi. Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
12 Mensur hikayeler ve özellikleri. Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Muhayyelattan Recep Peşenin hikayesi. Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Tarihler. Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Aşık Paşanın Tevarihi Ali Osmanından örnek metinler. Divan şiirinde atasözü konulu radyo dinletisi. Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.05.2024 01:31