TE424 Çağdaş Türk Dilleri ve Lehçelerinde Konuşma Uygulamaları II

3 AKTS - 0-2 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE424
Ad Çağdaş Türk Dilleri ve Lehçelerinde Konuşma Uygulamaları II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 0-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı, Türk dilleri ve lehçeleri konusundaki dilbilgisi birikimini dil kullanım düzlemine taşımaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste günümüz Türk dilleri ve lehçelerinden belli başlıları (Azerbaycan Türkçesi, Irak Türkmencesi, Kazan Tatarcası, Kazakça, Kırgızca, Özbekçe, Uygurca, Yakutça, Tuvaca, Hakasça vb.) Üzerine konuşma uygulamaları yapılacaktır. Konuşma uygulamalarına başlamadan önce öğrencilere her bir Türk dili veya lehçesinin temel sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri verilecek, ardından video kayıtları, şarkılar, sinema filmleri, röportajlar vb. izlettirilecek ve son aşamada da konuşma ve sesletim çalışmaları yapılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü-Kültür Bakanlığı Yayınları

Notlar

Video dinlenebilir/izlenebilir platformlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bu dersi alan öğrenciler çağdaş Türk dillerini veya lehçelerini tanır.
ÖÇ02 Bu dersi alan öğrenciler çağdaş Türk dillerini veya lehçelerini birbirlerinden ayırır.
ÖÇ03 Bu dersi alan öğrenciler çağdaş Türk dillerini veya lehçelerinin seslerinin çıkarır.
ÖÇ04 Bu dersi alan öğrenciler çağdaş Türk dillerinin veya lehçelerini günlük kısa diyaloglarını kurma becerisi kazanır.
ÖÇ05 Bu dersi alan öğrenciler çağdaş Türk dilleri veya lehçeleri ile Türkiye Türkçesi arasındaki telaffuz farklarını değerlendirir.
ÖÇ06 Bu dersi alan öğrenciler çağdaş Türk dillerinin veya lehçelerinin biçimbilgisi özelliklerini tanır.
ÖÇ07 Bu dersi alan öğrenciler çağdaş Türk dilleri veya lehçeleri merkezli konuşma uygulamaları yapar.
ÖÇ08 Bu dersi alan öğrenciler çağdaş Türk dillerinin veya lehçelerinin sesbilgisi özelliklerini tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 2
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 3
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 2
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Uygurca temel sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Uygurca Türkçesi konuşma uygulamaları kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Özbekçe temel sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Özbek Türkçesi konuşma uygulamaları kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Yakutça temel sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Yakutça Türkçesi Konuşma uygulamaları kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Çuvaşça sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri ve konuşma uygulamaları kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tuvaca temel sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Tuvaca konuşma uygulamları kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Hakasça temel sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Hakasça konuşma uygulamaları kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Altayca temel sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Altayca konuşma uygulamaları kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 konuşma uygulamaları kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.06.2024 02:11