Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA (YL) (TEZLİ) | |
Kod | RTS712 |
Ad | Sinema ve Ekoloji Çalışmaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı ekoloji araştırmalarındaki temel konu ve eğilimlerin öğrenilmesini; kültür, sanat ve iletişim biçimi olarak filmlerin yapım ve izleme sürecinde ekolojik yaklaşımların kullanımı için felsefi ve bilimsel birikimin kazanılmasını, insan ve doğa ilişkilerinde etik değerlerin edinilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Antik ve Modern Dünyada Doğa Algısı, Ekoloji, Ekoeleştiri, Ekoloji ve diğer disiplinler, Ekosinema, Derin ekoloji, Sürdürülebilir Film Yapımı, Toplumsal ekoloji, Eko feminizm, Ekoloji ve kültürel çalışmalar, Modern Çevre Hareketleri, Modern insanmerkezci yaklaşımların eleştirisi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Nick Lane (2016). Yasam Neden Var? Küy. R. G. Collingwood (2020). Doğa Tasarımı. Greg Garrad (2016). Ekoeleştiri,Kolektif Yay. Murray Bookchin (2017). Bir Topluma Doğru, Sümer Yay. Richard Foltz, Frederick Denny,Azizan Baharuddin (2007). İslam ve Ekoloji,Oğlak Yay.Vandana Shiva (2019). Ekofeminizm,Sinek Sekiz Yay. Rachel Carson (2004). Sessiz Bahar,Palme Yay.Derin Ekoloji ve İnsan Merkezcilik,Hasan Furkan Gök, Birikim Yay.
Notlar
Görsel Kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekolojik insani bilimlerdeki farklı yaklaşımları anlatır |
ÖÇ02 | Ekoloji kavramının insani bilimler, toplumsal ve doğa bilimlerindeki anlamlarını yorumlar |
ÖÇ03 | Kültürel metinlerin ekolojik çözümlenmesinde temel kavramları kullanır |
ÖÇ04 | Film yapım süreçlerinde ve film analizinde ekolojik değerleri ve kuramları uygular |
ÖÇ05 | Alandaki kuramsal ve uygulama çalışmalarıyla ekolojik etik ilkeleri bütünleştirir |
ÖÇ06 | Sürdürülebilir film yapımının özelliklerini açıklar |
ÖÇ07 | Modern insanmerkezci yaklaşımları eleştirel olarak değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası çalışma süreçleri gerçekleştirerek alanıyla ilgili araştırmalar yürütür, yeni bilgiler oluşturur. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili makale, bildiri gibi bilimsel yayın yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yaşam Neden Var? Türsel ortaklıklar | Nick Lane (2016) Yasam Neden Var? Küy. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Antik ve Modern dünyada doğa algısı | R. G. Collingwood (2020). Doğa Tasarımı, Ayrıntı Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ekoeleştiriye Giriş. Temel kavramlar ve ekoeleştirinin tarihçesi | Greg Garrad (2016). Ekoeleştiri,Kolektif Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toplumsal Ekoloji.Ekolojik bir toplum nasıl mümkün olur? | Greg Garrad (2016). Ekoeleştiri,Kolektif Yay.Murray Bookchin (2017). Bir Topluma Doğru, Sümer Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Derin Ekoloji. Evren ve ekoloji çalışmaları arasında pozitivizmi aşmak. | Greg Garrad (2016). Ekoeleştiri,Kolektif Yay. Richard Foltz, Frederick Denny,Azizan Baharuddin (2007). İslam ve Ekoloji,Oğlak Yay. Derin Ekoloji ve İnsan Merkezcilik, Hasan Furkan Gök,Birikim Yay.Çevreciliğin Manevi Bir Temeli Var mı? Rudolf Bahro, Tanıl Bora (Çeviren) https://birikimdergisi.com/dergiler/birikim/1/sayi-97-mayis-1997/2293/cevreciligin-manevi-bir-temeli-var-mi/6207 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ekofeminizm. Toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve doğanın sömürülmesi arasında ilişkinin kökenleri. | Greg Garrad (2016). Ekoeleştiri,Kolektif Yay.Vandana Shiva (2019). Ekofeminizm, Sinek Sekiz Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Modern Çevre Hareketleri | Rachel Carson (2004). Sessiz Bahar,Palme Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | ARA SINAV | Okuma, ders çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ekosinema nedir? Yapım ve içerik açısından ekosinema | Understanding the audiences of ecocinema, Pietari Kääpä, Interactions: Studies in Communication & Culture Volume 4 Number 2. Ecocinema Theory and Practice,Stephen Rust, Salma Monani, and Sean Cubitt.Taylor & Francis. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sürdürülebilir Film Yapımı. Üretim öncesi, üretim ve üretim sonrasında sürdürülebilirlik | Green Shoots: Environmental Sustainability and Contemporary Film Production,Jonathan Victory,June 2015Studies in Arts and Humanities 1(1):54-68 DOI: 10.18193/sah.v1i1.6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ekosinema ve hayvan çalışmaları | Ekoeleştirel Bir Perspektiften Yönetmenin İnsan Dışı Doğayla İlişkisi, Ö.N.E.Gürbüz, DOI: 10.31122/Sinefilozofi.673370. Türk Sinemasında Hayvan İmgesi, https://hayvanlarinaynasinda.wordpress.com/2019/12/04/turk-sinemasinda-hayvan-imgesi/ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Derin ekoloji kavramı açısından film çözümlemeleri: Yaradılış: Büyük Sır filmi ( Claude Nuridsany, Marie Pérennou) | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Toplumsal ekoloji kavramı açısından film çözümlemeleri: Yağmuru Bile ( Icíar Bollaín) | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ekofeminizm kavramı açısından film çözümlemeleri: Blue Vinyl (Daniel B. Gold ve Judith Helfand) | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Ekolojik Film Çözümlemeleri: İnsanolmayan canlılar ve ekolojik çözümleme | Araştırma, okuma,izleme | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |