Genel Bilgi
Kod | SHS146 |
Ad | Sağlığın Korunması ve Geliştirilmesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi PINAR ETİZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi PINAR ETİZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi PINAR ETİZ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlık ve sağlığın korunması ile geliştirilmesi üzerine temel kavramları öğrenen bireye, aile ve toplum sağlığının geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak. Birey, aile, toplum sağlığı koruma ve geliştirme kavramı ve etkileyen faktörleri, davranışa özgü sağlığı koruma ve geliştirme modelleri ve çözüm stratejilerini bilen öğrenciler yetiştirmek.
Dersin İçeriği
Bu derste öğrencilere, sağlığı geliştirme konusunda temel kavramlar öğretilir. Sağlık ve hastalık, sağlık riskleri, genel ve kişisel hijyen, sağlıklı beslenme, fiziksel aktivite ve sağlığı geliştirme, ruh sağlığının geliştirilmesi ve stres yönetimi, sigara alkol ve madde bağımlılığı, çevre sağlığı gibi konuların da işleneceği derslerde, sağlıklı ve güvenli çevrenin oluşturulması için tüm etkenler incelenir. Öğrencilere, kendilerinin ve toplumdaki bireylerin sağlığını korumaları ve geliştirmeleri için faydalı bilgiler öğretilir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Allender J. A., Rector C., Warner K. D. (2014) Community & Public Health Nursing. 8th Edition. Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins. 2. CDC (Centers for Disease Control and Prevention) Healthy People 2020.https://www.cdc.gov/nchs/healthy_people/hp2020.htm
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlığı koruma ve geliştirme kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Sağlığı etkileyen sosyal ve kültürel faktörleri açıklar. |
ÖÇ03 | Bireye olumlu sağlık davranışı kazandırmada davranış değişim sürecinin önemini kavrar. |
ÖÇ04 | Bireye sağlıklı yaşam biçimi davranışları kazandırmaya yönelik egzersiz programı ve beslenme şekillerini kavrar. |
ÖÇ05 | Bireye sağlıklı yaşam biçimi davranışları kazandırmaya yönelik sigara bırakma konusunda sağlığı geliştirme programını açıklar. |
ÖÇ06 | Yaşam dönemlerine göre sağlığın korunmasına yönelik girişimler planlar. |
ÖÇ07 | Yaşam dönemlerine göre sağlığın geliştirilmesine yönelik girişimler planlar. |
ÖÇ08 | Bireyin, ailenin ve topluluğun sağlık durumunu belirleyen ve tahmin eden birincil ve ikincil veri kaynaklarını analiz eder. |
ÖÇ09 | Sağlığı koruma ve geliştirmede sağlık personelinin rol ve sorumluluklarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temeli ile kinezyolojisini inceler | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminoloji ile fizyoterapi alanında kullanılan temel kavram ve ilkeleri açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi uygulamaları için gerekli temel fizik ve biyofizik kavramları sıralar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi alanında kullanılan cihaz, araç ve gereçleri tanır, bunların temel çalışma prensiplerini açıklar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili hasta koruma yöntemleri ve tedavi yöntemlerini sıralar | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyotarapi uygulaması öncesi hastayı, ortezleri ve yardımcı cihazları hazırlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoterapi teknikerliğinde kullanılan temel ölçme yöntemlerini listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta fizyoterapiye alınmadan önce fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı tarafından verilen tedavi planını okumayı ve değerlendirmeyi ayırt eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalara fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi tarafından önerilen tedavi programını fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoterapide kullanılan temel egzersizlerin uygulanmasına fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi veya fizyoterapist gözetiminde yardım eder ve hasta transfer aktivitelerine yardım eder | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoterapide kullanılan sıcak-soğuk uygulamalar ile elektroterapi modalitelerini fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimi veya fizyoterapist gözetiminde uygular | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Fizyoterapi programı öncesi tedavi cihazlarını hazırlar | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kullanılan cihazların kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik durumlar ile ilgili bilgi sahibi olur ve gerektiğinde sonuçları en kısa zamanda ilgili fiziksel tıp ve rehabilitasyon hekimine bildirir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilgisayar programı ve bilgi teknolojileri ile en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlilikte kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, yaralanmalarda ilk müdaheleyi yapar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş; Sağlığı geliştirme konusundaki temel kavramlar | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sağlık ve hastalık | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sağlık sorumluluğu | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sağlık riskleri | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
5 | Kişisel hijyenin geliştirilmesi | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Fiziksel aktvite ve sağlığı geliştirme | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Beslenme ve kilo yönetimi | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ruh sağlığının geliştirilmesi ve stres yönetimi | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sosyal destek ve sağlığı geliştirme | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sigara, alkol ve madde bağımlılığı; önleme, koruma ve bıraktırma | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kaza ve şiddetin önlenmesi | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Çevre sağlığı; sağlıklı ve güvenli çevrenin oluşturulması | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Cinsel Sağlık ve Sağlığının Geliştirilmesi | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sağlığın geliştirilmesinde birey,aile ve toplumun rolü | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |