UTD101 Türk Dili I

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod UTD101
Ad Türk Dili I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Ortak Üniversite Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Uzaktan Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. KÜRŞAT TÜLÜCE
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. KÜRŞAT TÜLÜCE (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türkçenin zengin bir dil olduğunun farkına varan, yazılı ve sözlü olarak kendini etkili bir şekilde ifade edebilen, Türkçeyi hem sosyal ilişkilerinde hem de meslek hayatında başarılı bir şekilde kullanabilen, sözlü ve yazılı olarak kendini doğru şekilde ifade edebilen, yüksek dil bilincine sahip fertler olarak öğrencileri yetiştirmektir.

Dersin İçeriği

1) Dil nedir? Dilin özellikleri ve dil kültür ilişkisi 2) Dilin türleri ve çeşitli dil tanımları 3) Dillerin doğuşu ile ilgili teorilere genel bakış ve yeryüzündeki dillerin yapısına ve kaynağına göre gruplandırılması. 4) Türkçenin tarihi dönemleri 5) Cumhuriyet öncesi ve sonrası dil çalışmaları 6 Ses bilgisi, 7) Yazım kuralları ve noktalama işaretleri 8) Resmi yazışmalar ve resmi yazı türleri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Çeşitli Türk Dili ders kitaplarından hazırlanmış Ders Notları: 1) Üniversiteler İçin Türk Dili, Prof. Dr. Muharrem Ergin, Bayrak Yayınları 2012. 2) Türk Dili ve Kompozisyon, Zeynep Korkmaz, Ahmet Bican Ercilasun, Tuncer Gülensoy, Hamza Zülfikar, Ekim Basım Yayım, 2015. 3) Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Editör Mustafa Durmuş, Grafiker Yayınları, 2011. 4) Üniversiteler İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ali Yakıcı, Savaş Yelok, Mehmet Doğan, Mustafa Yücel, Yargı yayınları, 2012.

Notlar

1) Türkçe sözlükler 2) Yazım Kılavuzu, Türk Dil Kurumu 3) Öğretim Görevlisi Kürşat Tülüce, Ders Notları 4) Doğan Aksan, Türkçenin Gücü 5) Mehmet Kaplan, Kültür ve Dil


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk dilinin tarihi devirlerini ve bu devirlerdeki eserlerini listeleyebilir.
ÖÇ02 Türk dilinin anlatım özelliklerinin kendi ifadeleriyle açıklayabilir.
ÖÇ03 Türk dilinin ses ve şekil bilgisi özelliklerini göz önünde bulundurarak sözlü veya yazılı bir metindeki ses ve şekil bilgisi yanlışlarını düzeltir.
ÖÇ04 Türkiye Türkçesini oluşturan Anadolu'daki tarihi Türk yazı dillerini açıklayabilir.
ÖÇ05 Sözlü ve yazılı anlatımın türlerini ve özelliklerini açıklar, örnek sözlü ve yazılı metinler oluşturabilir.
ÖÇ06 İnsanı diğer canlılardan ayıran en önemli özellik olan dilin insan hayatındaki önemini açıklayabilir.
ÖÇ07 Dünyada, tespit edilmiş dil ailelerini listeleyebilir. Belli başlı dilleri tasnif edebilir.
ÖÇ08 Sesin ne olduğunu, seslerin özelliklerini, ses olaylarını ve ses olaylarının sebeplerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenci, elyaf, iplik, dokuma, terbiye, örme ve konfeksiyon üretim sürecini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenci, ön terbiye, terbiye, bitim işlemleri ve makineleri konularını bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenci, verimliliğin önemi ve gerekliliğini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenci, kalite kontrol, proses kontrol ve standardizasyonu bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Terbiye alanında üretim ve kalite kontrol için gerekli hesaplamaları yapar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Üretim ve kalite kontrol işlemlerini gerçekleştirebilecek düzeyde renk ve kimya bilgisine sahip olduğunu gösterir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrenci, tekstil laboratuvarında deney cihazlarını kullanarak deneyleri yapar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenci, terbiye işlemlerinde kullanılan boyarmadde ve yardımcı maddeleri tanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenci, tekstil ürünlerinin üretim süreci, kullanımı ve sonrası ile ilişkili insan sağlığı ve çevre sorunlarını bilir.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenci, terbiye laboratuvarında kumaş veya iplik numunesini boyar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenci, kalite kontrol ve proses kontrol uygulamalarına katkıda bulunur.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenci, bir deneyi, kısa bir eğitim sürecinden sonra standarda uygun olarak gerçekleştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrenci, kendisine verilen bir görevi teknik ve etik kurallara uygun olarak yerine getirir. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenci, bulunduğu işletmede malzeme stoklarını takip eder.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenci, işletmede karşılaşacağı mesleki İngilizce terimlerini temel düzeyde anlar.
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenci, iş sağlığı ve güvenliği kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıkları bilir.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenci, teknolojik uygulamaların hukuka uygunluğuna ve mesleki etik değerlere göre davranır. 1
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenci, kimyanın temel kavramlarını öğrenir.
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenci, mesleği ile ilgili cebirsel hesaplamaları öğrenir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dilin tanımı, birey ve toplum için önemi Konunun ders notlarından okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Dil ile kültür ilişkisi Konunun ders notlarından okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Dilin Türleri Konunun ders notlarından okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Dillerin doğuşu ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri Konunun ders notlarından okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Türkçenin gelişimi ve tarihi evreleri Konunun ders notlarından okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Türkiye Türkçesi Konunun ders notlarından okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Ses Bilgisi Konunun ders notlarından okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ses Olayları 1 Konunun ders notlarından okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ses Olayları 2 Konunun ders notlarından okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yazım Kuralları 1 Konunun ders notlarından okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yazım Kuralları 2 Konunun ders notlarından okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Noktalama İşaretleri Konunun ders notlarından okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yazışmalar Konunun ders notlarından okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yazışma Uygulamaları ve değerlendirmeleri Konunun ders notlarından okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.02.2025 06:57