Genel Bilgi
Kod | UTD102 |
Ad | Türk Dili II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | OÜ Ortak Üniversite Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. KÜRŞAT TÜLÜCE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. KÜRŞAT TÜLÜCE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türkçenin zengin bir dil olduğunun farkına varan, yazılı ve sözlü olarak kendini etkili bir şekilde ifade edebilen, Türkçeyi hem sosyal ilişkilerinde hem de meslek hayatında başarılı bir şekilde kullanabilen, sözlü ve yazılı olarak kendini doğru şekilde ifade edebilen, yüksek dil bilincine sahip fertler olarak öğrencileri yetiştirmektir.
Dersin İçeriği
1) Şekil bilgisi, yapım ve çekim ekleri 2) Cümle bilgisi, cümlenin ögeleri, cümlenin yapısı ve cümle türleri 3) Cümle bozuklukları, yapı ve anlam bakımından bozuk cümleler 4) Kompozisyon nedir, paragraf ve türleri, düşünceyi geliştirme yolları 5) Yazılı kompozisyon türleri 6) Sözlü kompozisyon türleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Çeşitli Türk Dili ders kitaplarından hazırlanmış Ders Notları: 1) Üniversiteler İçin Türk Dili, Prof. Dr. Muharrem Ergin, Bayrak Yayınları 2012. 2) Türk Dili ve Kompozisyon, Zeynep Korkmaz, Ahmet Bican Ercilasun, Tuncer Gülensoy, Hamza Zülfikar, Ekim Basım Yayım, 2015. 3) Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Editör Mustafa Durmuş, Grafiker Yayınları, 2011. 4) Üniversiteler İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ali Yakıcı, Savaş Yelok, Mehmet Doğan, Mustafa Yücel, Yargı yayınları, 2012.
Notlar
1) Türkçe sözlükler 2) Yazım Kılavuzu, Türk Dil Kurumu 3) Öğretim Görevlisi Kürşat Tülüce, Ders Notları 4) Doğan Aksan, Türkçenin Gücü 5) Mehmet Kaplan, Kültür ve Dil
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sözlü ve yazılı anlatım tekniklerini edinerek duygularını, düşüncelerini, bilgilerini, beklentilerini, yaşadıklarını başarılı bir şekilde anlatabilir. |
ÖÇ02 | Meslek ve bilim alan terimlerine Türkçe karşılıklar türetebilme ve bunları kullanabilme yetisi kazanır. |
ÖÇ03 | Sözcük dağarcığını geliştirilmenin iş ve meslek hayatındaki önemini bilir. |
ÖÇ04 | Türkçenin doğru cümle yapısını açıklayabilir. Herhangi bir metindeki cümle yanlışlarını düzeltebilir. |
ÖÇ05 | Bir resmi yazıyı genel hatlarıyla tanır. Dilekçe, rapor, tutanak vb. gibi resmi yazıları yazabilir. |
ÖÇ06 | Yazılı kompozisyon türleri ile ilgili bilgi sahibi olur. Bunlardan herhangi biriyle ilgili örnek metinler oluşturabilir. |
ÖÇ07 | Sözlü kompozisyon türleriyle ilgili bilgi sahibi olur. Bu türlerden herhangi biriyle ilgili örnek konuşmalar hazırlayabilir. |
ÖÇ08 | Okuma, anlama ve anlatma becerisinin insan hayatındaki önemini bilir. Eğitim ve iş hayatında başarılı olabilmek için birikimli bir insan olmanın önemli olduğunun ve bu birikimi kazanmak için de çaba göstermesi gerektiğinin farkına varır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, elyaf, iplik, dokuma, terbiye, örme ve konfeksiyon üretim sürecini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, ön terbiye, terbiye, bitim işlemleri ve makineleri konularını bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, verimliliğin önemi ve gerekliliğini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, kalite kontrol, proses kontrol ve standardizasyonu bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Terbiye alanında üretim ve kalite kontrol için gerekli hesaplamaları yapar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Üretim ve kalite kontrol işlemlerini gerçekleştirebilecek düzeyde renk ve kimya bilgisine sahip olduğunu gösterir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenci, tekstil laboratuvarında deney cihazlarını kullanarak deneyleri yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, terbiye işlemlerinde kullanılan boyarmadde ve yardımcı maddeleri tanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, tekstil ürünlerinin üretim süreci, kullanımı ve sonrası ile ilişkili insan sağlığı ve çevre sorunlarını bilir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, terbiye laboratuvarında kumaş veya iplik numunesini boyar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, kalite kontrol ve proses kontrol uygulamalarına katkıda bulunur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, bir deneyi, kısa bir eğitim sürecinden sonra standarda uygun olarak gerçekleştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenci, kendisine verilen bir görevi teknik ve etik kurallara uygun olarak yerine getirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, bulunduğu işletmede malzeme stoklarını takip eder. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, işletmede karşılaşacağı mesleki İngilizce terimlerini temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, iş sağlığı ve güvenliği kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıkları bilir. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, teknolojik uygulamaların hukuka uygunluğuna ve mesleki etik değerlere göre davranır. | 2 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, kimyanın temel kavramlarını öğrenir. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, mesleği ile ilgili cebirsel hesaplamaları öğrenir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amaç ve hedefleri, içeriği yararlanılacak kaynaklar ve yarıyıl ders planının tanıtımı | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yazım kuralları ve uygulaması | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Noktalama işaretleri ve uygulaması | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Anlatım nedir Anlatımın özellikleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Anlatım türleri, biçimleri ve uygulaması | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkçede genel anlatım bozuklukları ve düzeltilmesi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kompozisyonla ilgili genel bilgiler | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yazılı kompozisyon türleri (Duygu ağırlıklı yazılar, olay ağırlıklı yazılar) | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yazılı kompozisyon türleri (Düşünce ağırlıklı yazılar, inceleme yazıları,diğer yazılı anlatım türleri) | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sözlü kompozisyon türleri (Tartışmaya dayalı sözlü anlatım türleri) | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sözlü kompozisyon türleri(Görüşmeye dayalı sözlü anlatım türleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Türk ve dünya edebiyatlarından düşünce tarihinde seçilmiş örnek metinlerden yararlanılarak öğrencinin doğru, güzel konuşma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi ve bununla ilgili uygulamalar 1 | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel tekrar, Türk ve dünya edebiyatlarından düşünce tarihinde seçilmiş örnek metinlerden yararlanılarak öğrencinin doğru, güzel konuşma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi ve bununla ilgili uygulamalar 2 | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |