Genel Bilgi
Kod | BL301 |
Ad | Genetik 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN BASRİ İLA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HASAN BASRİ İLA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere temel genetik kavramları hakkında fikir sahibi yapmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders temel Mendel genetiği konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Genetik Prof. Dr. Mehmet Topaktaş Nobel Yayınevi
Notlar
Thompson & Thompson Tıbbi Genetik (Thompson and Thompson Genetics in Medicine) 8th Baskı by Robert L. Nussbaum MD FACP FACMG (Author), Roderick R. McInnes CM MD PhD FRS(C) FCAHS FCCMG (Author), Huntington F Willard (Author)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci genetik biliminin tarihçesi hakkındaki süreci anlar. |
ÖÇ02 | Nükleik asitlerin farklarını ayırt eder. |
ÖÇ03 | Canlı sistemlerde bulunan kalıtsal madde tiplerini tanır. |
ÖÇ04 | Hücre bölünmesi ve yeni virüs oluşması hakkında genel bilgileri açıklar. |
ÖÇ05 | Gen, gen çeşitleri, idiotip, genotip, fenotip ve fenokopi terimlerini tanımlar. |
ÖÇ06 | Gen etkinliği - etkinlik derecesi ve rekombinasyon konularını açıklar. |
ÖÇ07 | Genlerin karşılıklı etkileri ve mendel oranlarından sapmalar konusunu yorumlar. |
ÖÇ08 | Öğrenciler ökaryotlarda gen bağlantısı (linkaj), krossinover ve kromozom haritalamasını yorumlar. |
ÖÇ09 | Gen ifadesi ve protein sentezi konusunu tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genetiğin dünyada ve Türkiye'de tarihçesi | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Nükleik asitler ve DNA | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
3 | DNA ve RNA | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
4 | RNA hakkında bilgi | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Canlı sistemlerde kalıtsal madde tipleri | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Mitoz ve mayoz bölünme ve genetik bakımdan önemi | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Benzetim |
7 | Ökaryotlarda rekombinasyon, canlılarda gen çeşitleri ve gen çalışmasının regülasyonu | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İdiotip, genotip, fenotip, fenokopi | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
10 | Mendel'in çalışmaları | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
11 | Genlerin karşılıklı etkileşimi ve Khi-kare metodunun genetikte uygulanması | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
12 | Genetik bağlantı | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
13 | Bakterilerde rekombinasyon | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
14 | Protein sentezi ve genetik ile ilişkisi | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Gösteri |
15 | Gen ifadesinin Kontrolü | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |