Genel Bilgi
Kod | BL311 |
Ad | Bitki Fizyolojisi 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hande OTU BORLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Hande OTU BORLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Gelişim evrelerine göre bitkilerin beslenmesi ve bitkiler arasındaki fizyolojik ve biyokimyasal değişimlerini, bitkilerdeki madde alımı ve taşınımını, tranpirasyon, fotosentez(C3,C4, CAM bitkileri) ve Oksijenli ve oksijensiz(fermantasyon)solunum olayları, Fotorespirasyon konularında öğrencileri bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste bitkilerde suyun özellikleri ve metabolizması, Bitkilerin iyon alımı, transpirasyon, fotosentez işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kacar, B. ve katkat, V. ve Öztürk,Ş. Bitki Fizyolojisi, Nobel akademik Yayıncılık
Notlar
Akman, Y., Kücüködürk, M. ve Düzenli, S. 2001. BİTKİ FİZYOLOJİSİ ders notu. Nadir kitap
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fizyoloji biliminin önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Fizyolojiyi bütün bitki dallarında kavrar. |
ÖÇ03 | Fizyoloji bilgilerini bitkilerin beslenmesinde uygular. |
ÖÇ04 | Bitkilerde su ve iyon alımı mekanizmalarını kavrar. |
ÖÇ05 | Çevre faktörlerinin bitkinin hayatsal faaliyetlerindeki yerini ve önemini kavrar. |
ÖÇ06 | Fotosentetik pigmentleri tanımlar. |
ÖÇ07 | Fotosentezin ışık reaksiyonlarını tarif eder. |
ÖÇ08 | Bitkilerdeki fotosentetik mekanizmanın düzenlenip onarılmasını anlatır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Suyun yapısı ve özellikleri, su taşıma süreçleri difüzyon, ozmos, şişme,iyon alımı, iyon birikimi, iyon antigonizması, ekso ozmos, donnan dengesi | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Bitkilerede su dengesi, Mineral beslenme, temel besinler ve eksiklikleri, bitki bileşenleri | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
3 | Çözünmüş maddelerin taşınması pasif ve aktif taşınma, zar taşıma proteinleri | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
4 | Köklerle su absorbsiyonu ve trake ve trakeidlerle suyun taşınması | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
5 | Transpirasyon(terleme), stoma tipleri, gutasyon, eksüdasyon | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
6 | Fotosentezin önemi ve tarihçesi, ışığın özellikleri | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
7 | Fotosentez pigmentleri, klorofil biyosentezi ve ışık reaksiyonları, ışık absorbe eden anten pigmentlerin yapısı | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Fotosentez aygıtlarının yapısı, elektron ve proton taşıma mekanizmaları | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
10 | Fotosentezin karbon reaksiyonları, Fotorespirasyon karbon oksidasyon döngüsü(ışık solunumu) | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
11 | C3, C4, CAM tipi bitkilerin fotosentez yönünden karşılaştırılması, nişasta ve şekerin sentezlenmesi, fotosentez üzerine etki eden faktörler | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
12 | Solunum ve Yağ metabolizması, Glikoz, Trikarboksilik asit döngüsü | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
13 | Elektron taşınması ve ATP sentezi, Solunuma etki eden faktörler | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
14 | Fotosentezin fizyolojik ve ekolojik önemi | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
15 | Fotosentezin fizyolojik ve ekolojik önemi; ışık ve aşırı sıcaklığa karşı bitkilerin geliştirdikleri koruma mekanizmaları | Ders notunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |