Genel Bilgi
Kod | BL315 |
Ad | Biyokimya 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ELİF ORUÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı biyolojik sistemlerde yapılanmalar, su, biyomoleküllerin (amınoasitler, peptidler, proteinler, enzimler, koenzimler, nükleik asitler) hakkında moleküler düzeyde bilgi verilmesi ve yapı-fonksiyon ilişkisinin kavranmasıdır.
Dersin İçeriği
Biyokimyaya giriş, hücre, biomoleküller ve kimyasal reaktivite, su, amınoasıtler, peptidler, proteinler, proteınlerın üç boyutlu yapıları ve yapı-fonksıyon ilişkileri, enzimler, koenzimler, karbohidratlar ve glikobiyoloji, lipidler, nükleik asitler bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Lehninger Biyokimyanın İlkeleri 8. Baskı David L. Nelson, Michael M. Cox, 1200 pp
Notlar
Harper'ın Biyokimyası Wictor W. Rodwell, David A. Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil Çeviri: Doç. Dr. Doğan YÜCEL
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaşamın moleküler temelini kavrar. |
ÖÇ02 | Hücrenin yapısal bileşenlerini ve fonksiyonlarını tanır. |
ÖÇ03 | Biyomolekülleri, organik moleküllerin fonksiyonel gruplarını sınıflandırır; canlı organizmaların kimyasal yapısı, atomun yapısı, kimyasal bağları ayırt eder. |
ÖÇ04 | Suyun fiziksel ve kimyasal özelliklerini açıklar. |
ÖÇ05 | Amino asidler ve peptidelerin yapısal özelliklerini ve işlevlerini kavrar. |
ÖÇ06 | Proteinlerin yapısal özelliklerini kavrar. |
ÖÇ07 | Proteinlerin üç boyutlu yapısal özelliklerini kavrar. |
ÖÇ08 | Biolojik membranlar ve taşıma mekanizmalarını kavrar. |
ÖÇ09 | Protein işlevlerini kavrar. |
ÖÇ10 | Enzimlerin yapısal özelliklerini ve işlevlerini kavrar. |
ÖÇ11 | Enzim kinetiğini açıklar. |
ÖÇ12 | Karbohidratlar ve glikobiyoloji açıklar. |
ÖÇ13 | Nüleotidler ve nükleik asidlerin yapısal özelliklerini ve işlevlerini kavrar. |
ÖÇ14 | Lipidlerin yapısal özelliklerini ve işlevlerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyokimyanın Tanımı , Biyokimyanın Çalışma Alanı | Kitapta ilgili bölüm okunmalı ve web üzerinde konuyla ilgili siteler taranmalı görseller incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Hücre: Makromolekuller | Kitapta ilgili bölüm okunmalı ve web üzerinde konuyla ilgili siteler taranmalı görseller incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Biyomoleküller, Organik Moleküllerin Fonksiyonel Grupları ,Giriş , Canlı Organizmaların Kimyasal Yapısı , Atomun Yapısı, Kimyasal Bağlar | Kitapta ilgili bölüm okunmalı ve web üzerinde konuyla ilgili siteler taranmalı görseller incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Suyun fiiziksel ve kimyasal ozellikleri ve pH | Kitapta ilgili bölüm okunmalı ve web üzerinde konuyla ilgili siteler taranmalı görseller incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Amino asidler, peptideler | Kitapta ilgili bölüm okunmalı ve web üzerinde konuyla ilgili siteler taranmalı görseller incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
6 | Proteinler | Kitapta ilgili bölüm okunmalı ve web üzerinde konuyla ilgili siteler taranmalı görseller incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
7 | Proteinlerin üç boyutlu yapıları | Kitapta ilgili bölüm okunmalı ve web üzerinde konuyla ilgili siteler taranmalı görseller incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Protein işlevi | Kitapta ilgili bölüm okunmalı ve web üzerinde konuyla ilgili siteler taranmalı görseller incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Enzimler | Kitapta ilgili bölüm okunmalı ve web üzerinde konuyla ilgili siteler taranmalı görseller incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
11 | Enzim kinetiği | Kitapta ilgili bölüm okunmalı ve web üzerinde konuyla ilgili siteler taranmalı görseller incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Karbohidratlar ve glikobiyoloji | Kitapta ilgili bölüm okunmalı ve web üzerinde konuyla ilgili siteler taranmalı görseller incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
13 | nüleotidler ve nükleik asidler | Kitapta ilgili bölüm okunmalı ve web üzerinde konuyla ilgili siteler taranmalı görseller incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
14 | Lipidler | Kitapta ilgili bölüm okunmalı ve web üzerinde konuyla ilgili siteler taranmalı görseller incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
15 | Biolojik membranlar ve taşıma | Kitapta ilgili bölüm okunmalı ve web üzerinde konuyla ilgili siteler taranmalı görseller incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |