Genel Bilgi
Kod | BL407 |
Ad | Endokrinoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ELİF ORUÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı vücut fonksiyonlarını düzenleyen hormonların yapısı, tipleri, etki mekanizmalarının öğretilmesidir
Dersin İçeriği
Hipofiz, tiroid, pankreas ve adrenal korteks ve medulla hormonları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Lehninger Biyokimyanın İlkeleri, David L. Nelson, Michael M. Cox, 1200 pp
Notlar
Harper'ın Biyokimyası Wictor W. Rodwell, David A. Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil Çeviri: Doç. Dr. Doğan YÜCEL
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hormonları sınıflandırır |
ÖÇ02 | Hormon salınması, salgılanmasının düzenlenmesi, depo edilmesini kavrar. |
ÖÇ03 | Nörohipofiz ve adenohipofiz hormonlarını (ADH, Oksitosin) kavrar. |
ÖÇ04 | Tiroit bezi ve T3, T4 hormonlarının metabolik ve fizyolojik etkilerini kavrar. |
ÖÇ05 | Tiroit hormonlarının etki mekanizması ve regülasyonunu açıklar |
ÖÇ06 | Kalsiyum metabolizmasının hormonal kontrolü kavrar. |
ÖÇ07 | Pankreas hormonlarını insülin ve glukagonun görevlerini kavrar |
ÖÇ08 | Adrenal korteks ve adrenal medulla hormonlarını kavrar |
ÖÇ09 | Epinefrin, Norepinefrin, Dopamin hakkında bilgi edinir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hormonların sınıflandırılması | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
2 | Hormon salgılanmasının düzenlenmesi, hormonların hücre içinde paketlenmesi, depo edilmesi ve salınması | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Nörohipofiz hormonları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Adenohipofiz hormonları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Tiroit hormonları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Anlatım |
6 | Tiroit bezi ve hormonlarının metabolik ve fizyolojik etkileri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Anlatım |
7 | Tiroit hormonlarının etki mekanizması ve regülasyonu | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Anlatım |
8 | Ara Sınav | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kalsiyum metabolizmasının hormonal kontrolü | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Pankreas hormonları: İnsulin | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
11 | Pankreas hormonları: Glukagon | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Adrenal korteks kormonları: Mineralokortikoidler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Glukortikoitler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Adrenal medulla hormonları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Epinefrin, Norepinefrin, Dopamin | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |