Genel Bilgi
Kod | BLS403 |
Ad | Epigenetik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ELİF ORUÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı canlı organizmada DNA dizisinde değişiklik olmadan gen fonksiyonunu düzenleyen epigenetik mekanizmalar; gelişim, morfogenez, hücresel farkılaşma, kök hücre programlanması, heterokromatin oluşumu, imprinting, X kromozom inaktivasyonu, kanser gibi biyolojik süreçlerde aldığı roller, epigenetik araştırmalarda kullanılan yöntemler ve epigenetik tedavinin kavratılmasıdır
Dersin İçeriği
Bu derste epigenetik tarihçesi, epigenetik süreçlerin mekanizmaları, kullanılan yöntemler ve model organizma çalışmaları, epigenetik ilişkili insan hastalıkları, epigenom ve epigenetik tedavi işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Epigenetics (2015) : C. David Allis and Manika Lancher, Cold Spring Harbor, NY, 984 p.
Notlar
Epigenetics in Biolgy and Medicine (2009), Manel Esteller, CRC Press, Taylor and Francis Group, LLC, 316 p.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Epigenetik mekanizmaları açıklar |
ÖÇ02 | Epigenetik ve insan hastalıkları arasındaki ilişkiyi tartışır |
ÖÇ03 | Epigenetik çalışmalarda kullanılan yöntemleri kavrar |
ÖÇ04 | Epigenetik tedavi yöntemleri kavrar |
ÖÇ05 | Epigenetik çalışmalarda kullanılan model organizmaları ve yöntemleri tanır |
ÖÇ06 | Diyet ve çevresel kirleticilerin epigenoma etkilerini açıklar |
ÖÇ07 | Epigenetik ve kanserin oluşma mekanizmaları arasındaki ilişkiyi anlatr |
ÖÇ08 | Kök hücreler ve Epigenetik tedavi yöntemlerini karşılaştırır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Epigenetik tarihçesi, Neden epigenetiğe ihtiyaç duyarız | İlgili konunun ders kitabından ve yardımcı kaynaklardan okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Epigenetik mekanizmalar: DNA Metilasyonu | İlgili konunun ders kitabından ve yardımcı kaynaklardan okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Epigenetik mekanizmalar: Histon Modifikasyonu | İlgili konunun ders kitabından ve yardımcı kaynaklardan okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Epigenetik teknoloji: DNA metilasyon analizi | İlgili konunun ders kitabından ve yardımcı kaynaklardan okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Epigenetik teknoloji: Kromozom immünpresipitasyonu | İlgili konunun ders kitabından ve yardımcı kaynaklardan okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Epigenetik çalışmalarda kullanılan model organizmalar | İlgili konunun ders kitabından ve yardımcı kaynaklardan okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Metabolizma ve epigenetik | İlgili konunun ders kitabından ve yardımcı kaynaklardan okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kök hücre ve hücresel farklılaşma, X kromozom inaktivasyonu, genomik imprinting | İlgili konunun ders kitabından ve yardımcı kaynaklardan okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Diyet, çevresel ajanların epigenoma etkisi, popülasyon farmakoepigenomiği | İlgili konunun ders kitabından ve yardımcı kaynaklardan okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kanser epigenetiği | İlgili konunun ders kitabından ve yardımcı kaynaklardan okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Epigenetik ve bağışıklık | İlgili konunun ders kitabından ve yardımcı kaynaklardan okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Epigenetik ve epigenomik | İlgili konunun ders kitabından ve yardımcı kaynaklardan okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Epigenetik tedavi | İlgili konunun ders kitabından ve yardımcı kaynaklardan okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Epigenetik ve epidemiyoloji | İlgili konunun ders kitabından ve yardımcı kaynaklardan okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 94 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,76 | ||
AKTS | 4 AKTS |