Genel Bilgi
Kod | BL498 |
Ad | Klinik Biyokimya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA CANLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı biyoloji lisans mezunu öğrencilerinin mezun olduklarında sıklıkla çalıştıkları insan ve hayvanlara ait biyokimya laboratuvarları ve burada kullanılan teknikler hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, biyokimya laboratuvarlarını oluşturan bölümler, kullanılan araç-gereç ve elektrikli aletler, çözelti hazırlama teknikleri, klinik örnek türleri (kan, idrar, gaita v.d.) üzerine yapılan rutin analizler, atık yönetimi ve laboratuvar temizliği konuları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Klinik Biyokimya Laboratuarı El Kitabı. Ed. İdris Akkuş. 1977 Istanbul. ISBN 975-8004-27-1. Öz Eğitim. Basımevi
Notlar
Biyokimya Laboratuarı Test Rehberi. Erciyes Üniversitesi Yayınları. Dök. No: F-ML-051 Yayın Tar.: Nisan 2016
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyokimya laboratuvarını oluşturan bölümleri tanır |
ÖÇ02 | Laboratuvar araç ve gereçlerini tanır |
ÖÇ03 | Laboratuvarda kullanılan elektrikli cihazları tanır |
ÖÇ04 | Çözelti hazırlamayı izah eder |
ÖÇ05 | Klinik örnek türlerini izah eder |
ÖÇ06 | Kan örneklerinin analizlerini izah eder |
ÖÇ07 | İdrar örneklerinin analizlerini izah eder |
ÖÇ08 | Gaita örneklerinin analizlerini izah eder |
ÖÇ09 | Laboratuvarda atık yönetimini ve temizliği kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyokimya laboratuvarını oluşturan bölümler | güncel ders notları, literatürler, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Biyokimya laboratuvarında kullanılan araç ve gereçler | güncel ders notları, literatürler, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Biyokimya laboratuvarında kullanılan elektrikli aletler | güncel ders notları, literatürler, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Çözeltiler ve hazırlama teknikleri | güncel ders notları, literatürler, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Klinik örnek türleri | güncel ders notları, literatürler, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kan örnekleri analizi1 | güncel ders notları, literatürler, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kan örnekleri analizi2 | güncel ders notları, literatürler, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İdrar örnekleri analizleri1 | güncel ders notları, literatürler, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İdrar örnekleri analizleri2 | güncel ders notları, literatürler, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Gaita analizleri1 | güncel ders notları, literatürler, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Gaita analizleri2 | güncel ders notları, literatürler, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Özel enzim analizleri1 | güncel ders notları, literatürler, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Özel enzim analizleri2 | güncel ders notları, literatürler, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Laboratuvarda atık yönetimi ve temizlik | güncel ders notları, literatürler, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |