Genel Bilgi
Kod | BMM203 |
Ad | Mühendislik Mekaniği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÇETİN CANPOLAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÇETİN CANPOLAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mühendislik mekaniğinin tanıtımı ve öneminin anlatılması. Statikte ve dinamikte kullanılan temel kavramların öğretilmesi. Mühendislikte karşılaşılan temel mekanik problemlerin analizi ve çözümlerinin yapılması. Biyomedikal mühendisliğinde karşılaşılan temel mekanik problemleri ve çözümlerine basit yaklaşımların sunulması.
Dersin İçeriği
Mekaniğin Temel Prensipleri. Vektörel İşlemler. Bir kuvvetin Nokta Etrafında ve Eksen Etrafında Momentleri. Kuvvet Çifti, Eşdeğer Kuvvet Sistemleri ve Özel Haller. Yayılı Yükler: geometrik merkez ve ağırlık merkezi. Denge Durumu ve Özel Denge Durumları. Kesit Tesirlerinin Hesaplanması. Eğilme ve Burulma. Parçacık Sistemlerin Kinematiği. Parçacıklar İçin Kuvvet ve İvme Analizi. Parçacık Kinematiğinde Enerji ve Momentum Yöntemleri. Rijit Cisimlerin Kinematiği. Rijit Cisimler İçin Enerji ve Momentum Yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
Mehmet Omurtag, Mühendisler için, Statik ve Mukavemet, 3. Baskı, 2010, Nobel Akademik Yayınevi. J.L. Meriam, L.G. Kraige, Mühendisler Mekaniği, Dinamik, 6. Basımdan Çeviri, 2012, Nobel Akademik Yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci mekaniğin temel prensiplerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Öğrenci vektörleri öğrenir ve vektörel işlemler yapmayı öğrenir. |
ÖÇ03 | Öğrenci bir kuvvetin bir nokta ve eksen etrafında moment hesabı yapmayı öğrenir. |
ÖÇ04 | Öğrenci kuvvet çifti, eşdeğer kuvvet sistemleri gibi durumları öğrenir. Bu durumlarla karşılaştığında hangi işlemleri yapması gerektiğini öğrenir. |
ÖÇ05 | Öğrenci yayılı yük ve önemini öğrenir. Bu durumlarla karşılaştığında hangi işlemleri yapması gerektiğini öğrenir. |
ÖÇ06 | Öğrenci denge durumu ve özel denge durumlarını öğrenir. |
ÖÇ07 | Öğrenci şekil değiştirebilen cisimlerin mekaniğinin temel prensiplerini öğrenir. |
ÖÇ08 | Öğrenci parçacık sistemlerin kinematik ve kinetik analizlerini öğrenir. |
ÖÇ09 | Öğrenci rijit cisimlerin kinematik ve kinetik analizlerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik Mekaniğine Giriş | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Vektör İşlemleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kuvvet Sistemleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Denge | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yayılı Kuvvetler-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Yayılı Kuvvetler-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Şekil Değiştirebilen Cisimlerin Mekaniğine Giriş | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kesit Tesirleri-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kesit Tesirleri-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Eğilme ve Burulma-1 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Eğilme ve Burulma-2 | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Parçacık Kinematiği | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Parçacık Kinetiği | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Rijit Cisimlerin Kinematiği | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |