HEM006 Hemşirelikte Klinik Etik

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HEM006
Ad Hemşirelikte Klinik Etik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrenciye hasta bakımı ve takibinde doğabilecek etik konuları tanımlamak, analiz etmek ve çözümlemek için sistematik bir yaklaşım öğretmek, etik konsültasyon, aydınlatılmış onam,etik kurullar, klinik etiğe özel konular hakkında ( kök hücre nakli, klonlama, yaşamın başı ve sonu vs.) eleştirel düşünme ve karar verme yetisi kazandırmak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Hasta bakımı ve takibinde doğabilecek etik konular, analizi, sistematik çözüm yaklaşımı, etik konsültasyon,etik kurullar, klinik etiğe özel konular ( kök hücre nakli, klonlama, yaşamın başı ve sonu vs.)

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Burkhardt M, Nathaniel A K., Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev. Alpar Ecevit Ş. ve ark. 3. Baskı,İstanbul Tıp Kitabevi,2013. Aydın E. Tıp Etiğine Giriş. Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. Veatch RM. Biyoetiğin Temelleri, Çev. Tolga Güven, And danışmanlık, Eğitim, yayıncılık Organizasyon Ltd. Şti. 2010, İstanbul. Erdemir A.D., Öncel Ö., Aksoy Ş. (2003) Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 5. Erdemir A.D., Oğuz Y., Elçioğlu Ö., Doğan H. (2001) Klinik Etik Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, Ltd.Şti., İstanbul. Terakye G, Ocakçı AF. Etik Konulardan Seçmeler. İstanbul Tıp Kitabevi, 2013.

Notlar

Arda B., Oğuz Y., Şahinoğlu-Pelin S. (1999) Deontoloji Kitabı. Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Antıp A.Ş. Yayınları. Ankara. Chadwick R.,Tadd W. (1992) EthicsNursingPractice: A casestudyappoach. First Edition. MacmillanPress Ltd. London. Chitty K.K. (2005) Professional NursingConcepts&Challenges. Fourth Edition. ElsevierSaunders, USA. Fry S.F. (2000) Hemşirelik Uygulamalarında Etik. Çev: Bağ B. ICN Yayınları, Bakanlar Matbaacılık, Aktif Yayınevi, İstanbul. Fry S.T. (2006) Case Studies in NursingEthics. Third Edition. JonesandbartlettPubleshers. UK. Kuçuradi İ. (1998) İnsan ve Değerler Kitabı, Türkiye Felsefe Kurumu. Türk Felsefe Dizisi: 6., Ankara. Oğuz Y.N., Tepe H., Buken N.Ö., Kucur D.K. (2005) Biyoetik Terimleri Sözlüğü. Türkiye Felsefe Kurumu. Meteksan Anonim Şirketi. Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci, Etiğe ilişkin felsefi yaklaşımları kavrar.
ÖÇ02 Öğrenci, etik ilkeleri ve değerleri tanımlar, önemini kavrar.
ÖÇ03 Öğrenci, klinik etik uygulamalarda metodoloji kullanımını öğrenir ve etik karar verme sürecini uygular.
ÖÇ04 Öğrenci, hastaların özgür iradelerinin klinik etik boyutunda önemini kavrar.
ÖÇ05 Öğrenci, sağlık hizmetlerinin sunumunda ki ekonomik konuların etik alanına yansımalarını değerlendirir.
ÖÇ06 Öğrenci, Etik kurulların çalışma şeklini kavrar ve değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 1. Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Etik Teoriler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Etik İlkeler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 İlkeli Davranış Geliştirme okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
4 Etik Sorunlar ve Çözümleme Metodolojisi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Yarar Sağlama -Zarar Vermeme İlkelerine İlişkin Etik Sorunlar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Yaşamın Başlangıcı, Sonu ve Ölme HakkıveÖlüme İlişkin Etik Sorunlar okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
7 Organ Nakli ve Etik Boyutu okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Yeterliliğe Sahip Olmayan Hastaların (Çocuk, Psikiyatrik, Bilinçsiz Hastalarda) Bakımı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Kaynakların Dağıtımına İlişkin Etik Sorunlar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 10. Yaşamın İnsan Tarafından Kontrolüne İlişkin Etik Sorunlar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Etik Kurullar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Araştırma Etiği okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Yayın Etiği okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Hemşirelik Etik Kodları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları yazma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 90
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,60
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2024 02:02