Genel Bilgi
Kod | HEM006 |
Ad | Hemşirelikte Klinik Etik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrenciye hasta bakımı ve takibinde doğabilecek etik konuları tanımlamak, analiz etmek ve çözümlemek için sistematik bir yaklaşım öğretmek, etik konsültasyon, aydınlatılmış onam,etik kurullar, klinik etiğe özel konular hakkında ( kök hücre nakli, klonlama, yaşamın başı ve sonu vs.) eleştirel düşünme ve karar verme yetisi kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Hasta bakımı ve takibinde doğabilecek etik konular, analizi, sistematik çözüm yaklaşımı, etik konsültasyon,etik kurullar, klinik etiğe özel konular ( kök hücre nakli, klonlama, yaşamın başı ve sonu vs.)
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Burkhardt M, Nathaniel A K., Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev. Alpar Ecevit Ş. ve ark. 3. Baskı,İstanbul Tıp Kitabevi,2013. Aydın E. Tıp Etiğine Giriş. Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. Veatch RM. Biyoetiğin Temelleri, Çev. Tolga Güven, And danışmanlık, Eğitim, yayıncılık Organizasyon Ltd. Şti. 2010, İstanbul. Erdemir A.D., Öncel Ö., Aksoy Ş. (2003) Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 5. Erdemir A.D., Oğuz Y., Elçioğlu Ö., Doğan H. (2001) Klinik Etik Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, Ltd.Şti., İstanbul. Terakye G, Ocakçı AF. Etik Konulardan Seçmeler. İstanbul Tıp Kitabevi, 2013.
Notlar
Arda B., Oğuz Y., Şahinoğlu-Pelin S. (1999) Deontoloji Kitabı. Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Antıp A.Ş. Yayınları. Ankara. Chadwick R.,Tadd W. (1992) EthicsNursingPractice: A casestudyappoach. First Edition. MacmillanPress Ltd. London. Chitty K.K. (2005) Professional NursingConcepts&Challenges. Fourth Edition. ElsevierSaunders, USA. Fry S.F. (2000) Hemşirelik Uygulamalarında Etik. Çev: Bağ B. ICN Yayınları, Bakanlar Matbaacılık, Aktif Yayınevi, İstanbul. Fry S.T. (2006) Case Studies in NursingEthics. Third Edition. JonesandbartlettPubleshers. UK. Kuçuradi İ. (1998) İnsan ve Değerler Kitabı, Türkiye Felsefe Kurumu. Türk Felsefe Dizisi: 6., Ankara. Oğuz Y.N., Tepe H., Buken N.Ö., Kucur D.K. (2005) Biyoetik Terimleri Sözlüğü. Türkiye Felsefe Kurumu. Meteksan Anonim Şirketi. Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, Etiğe ilişkin felsefi yaklaşımları kavrar. |
ÖÇ02 | Öğrenci, etik ilkeleri ve değerleri tanımlar, önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Öğrenci, klinik etik uygulamalarda metodoloji kullanımını öğrenir ve etik karar verme sürecini uygular. |
ÖÇ04 | Öğrenci, hastaların özgür iradelerinin klinik etik boyutunda önemini kavrar. |
ÖÇ05 | Öğrenci, sağlık hizmetlerinin sunumunda ki ekonomik konuların etik alanına yansımalarını değerlendirir. |
ÖÇ06 | Öğrenci, Etik kurulların çalışma şeklini kavrar ve değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Etik Teoriler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Etik İlkeler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İlkeli Davranış Geliştirme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Etik Sorunlar ve Çözümleme Metodolojisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Yarar Sağlama -Zarar Vermeme İlkelerine İlişkin Etik Sorunlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Yaşamın Başlangıcı, Sonu ve Ölme HakkıveÖlüme İlişkin Etik Sorunlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Organ Nakli ve Etik Boyutu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Yeterliliğe Sahip Olmayan Hastaların (Çocuk, Psikiyatrik, Bilinçsiz Hastalarda) Bakımı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kaynakların Dağıtımına İlişkin Etik Sorunlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | 10. Yaşamın İnsan Tarafından Kontrolüne İlişkin Etik Sorunlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Etik Kurullar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Araştırma Etiği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yayın Etiği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Hemşirelik Etik Kodları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,60 | ||
AKTS | 4 AKTS |